Sparad i Detta har hänt, Pedagogik, Uncategorized

Diverse förberedelser

Jag har ägnat en hel del tid åt förberedelser den här helgen och i fredags eftermiddag. Det blir mycket att avsluta och bedöma såhär i maj när slutspurten inför betyg närmar sig. Nu väntar en månad då vi lärare inte riktigt hinner förstå att det blivit vår men eleverna delvis redan tagit sin ledighet, lite för tidigt. Svårt att undvika, men ganska jobbigt när jag vill se det sista av kunskaper och måluppfyllelse innan jag kan bestämma mig för betyg.

I fredags åkte jag och en kollega in till Södermalm föratt förbereda en stadsvandring till elevens val. Vi ska röra oss i Milleniuntriologins spår är det tänkt, men även stanna vid diverse annat sevärt på Södermalm.  Ser verkligen fram emot detta. Skönt att vara  förberedd nu också, vilket är ett absolut måste.

8B har publicerat sin egen favoritdikt av de vi skrivit utifrån Hungerspelen. Jag har gjort ett fint dikthäfte med deras utvalda dikter från 8bbloggen som jag skall ge dem. Roligt och det är en sådan kreativitet i poesi. Läsförståelse och att tolka bakom ytan kommer också fram tydligt, eftersom eleverna har motiverat/förklarat sina dikter också.

Har besökt UR.se och AV-centralens hemsida för att titta igenom lite faktaprogram jag vill använda i min undervisning, främst engelska. Hittade ett antal bra och faktaspäckade program om USA och Storbritannien. Jag tycker det är viktigt att när vi tittar på något tillsammans skall det vara meningsfullt, kring det vi arbetar med, samt såklart skall jag ha sett det innan, så att jag har en klar uppfattning om vad det är jag skall visa. Det är verkligen bra nu när vi kan streama ner filmer/program från AV-centralen och att även tv-program finns på nätet nu att titta på vid behov. Det är värdefullt att kunna visa aktuella debatter eller ungdomsinriktade program som har ett bra innehåll och tema.

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

