Sparad i Pedagogik

Vad ska jag då bedöma?

Sitter hemma och bedömer engelska. Har haft läxförhör om USA med mina år 8. Intressant och de har varit vetgiriga och roliga att arbeta med, och de har ställt en hel del relevanta frågor.

Jag /vi ville två saker med förhöret:

1. Få reda på om eleverna genom arbetet i häftet och våra diskussioner har lärt sig om olika aspekter av USA, historia, geografi och allmänna saker om viktiga personer och platser.

2. Vara säker på att de kan stava till och få alla namn, personer och platser korrekt.

Nåväl. Läxförhöret skulle testa saker som om kan de namn på några stater, var presidenten bor och annan grundläggande kunskap om landet. Då inträffar det att de inte kan stava till namnen på dessa stater, städer, titlar och namn (Miami, California, Barack Obama för att ta upp några). Jag anser att namn och geografiska platser måste du även kunna stava.  Är det ett namn, stat, titel eller annat viktigt som en byggnad skall det vara helt korrekt. Jag vill också ha detaljen att huvudstaden heter Washington D.C och inget annat.

Jag fick en del att fundera på. Vad är det för typ av kunskap jag vill bedöma egentligen? Jag förutsåg inte helt att dessa stavfel skulle inträffa med all den exponering  dessa platser och namn har i media varje dag (ta t.ex namnet Barack Obama). Jag ser fram emot att prata med min kollega om detta och jag tror vi tänker likadant. Det finns alltid fler aspekter på lärandet än ytan och att bara kunna uttala och säga platser och ord. Engelska innehåller fler aspekter och då gör vårt läxförhör det också.  Jag vet nu att detta behöver tas in i det dagliga arbetet med ett land och dess kultur. Hur stavas alla dessa namn, platser, företeelser och annat vi tar upp.

Det är fantastiskt att hela livet lär jag mig saker varenda dag, detta må vara banalt, men en insikt är det. Pedagogiken ska gynna eleverna och behöver vi betona den här aspekten tydligare är det en viktig bit i pusslet.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

