Sparad i Detta har hänt

Skolans Dag – det så här det ska vara.

Oj, tiden rusade i från mig och först nu sätter jag mig vid wordpress och reflekterar lite.

I torsdags hade vi Skolans Dag. Det här är en dag varje år när skolan är öppen på eftermiddagen för att föräldrar och syskon ska kunna komma. Det öppnas ett café och under dagen städas, pyntas och repeteras det. Den här dagen kräver sin planering och jag reflekterar över att det var hyfsat väl fungerande i år.

Dagen var kopplad till det arbete vi har gjort under dagarna då vi haft elevens val. Jag och min grupp gjorde en vikvägg med renskrivna texter och berättade vad vi hade gjort och vilka platser vi hade besökt. Stockholm genom Bellman och Stieg Larsson.

I matsalen sedan på eftermiddagen var det Poetry Slam och våra nior ägde matsalen med sina härliga framträdanden. Direkt efter inleddes Musikcafeét och då var det svårt att inte bli gråtmild av stolthet, över elevernas talang, men också modet att ställa sig upp och sjunga på scen, det är så härligt att se. Det är den här kraften och kreativiteten vi skulle få in mer i den vardagliga lunken – lätt att glömma bort det när kursen ska avklaras och proven skrivas. Det tar jag med mig in i våra intensiva planeringsdagar i både Juni och Augusti.

Jag och min kollega som undervisar i franska avvek och åkte till en fransk restaurang och avnjöt en fransk måltid med sex elever i hennes franskgrupp i år 9. Beställningarna gjordes på franska och eleverna kämpade på. De var nyfikna på att prova nya maträtter och t.om sniglarna i en oljig jättegod vitlökssås gick åt. Vi skålade i mineralvatten ”A votre santé”

Ännu en dag då jag vet att jag måste ha världens bästa jobb.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

