Sparad i Detta har hänt

Dikter

Jag bedömer och avnjuter år 9:s diktportfolios och jag ska fråga mina elever om jag får publicera ett urval av dikter här, framförallt tänker jag på de som har skrivit egna dikter. i övrigt handlade ju arbetet om att läsa upp och att analysera, det blev ont om tid för den egna kreativiteten i alla fall i klassrummet (sedan kan jag väl ärligt säga att lektionstiden  inte används optimalt alla gånger; min ödmjuka åsikt bara).  

En annan tanke dök upp när eleverna hade Poetry Slam, dagen innan Skolans Dag, för att experimentera och öva. Senare berättade konferencieren att han hade tänkt utmana oss lärare att spontant att göra ett nummer. Vad roligt tänkte jag först, sen tog det stopp. Jag älskar all form av språk, så även poesi men jag har aldrig varit den som kan komma i håg en dikt utantill. Shakespeare, Wordsworth, Södergran och Boye finns i hjärtat men inte i minnet på sättet.

Ny tanke: Här skall läras in lite utantill. Dikter kan behövas när du minst anar och då ska jag vara redo.

Så gick ännu en dag i det livslånga lärandets tjänst. Lyssna och kommunicera och du växer och får nya insikter.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

