Sparad i Detta har hänt, Pedagogik

Betyg från år 6

Nu håller det sista med nya skollagen och betygssystemet falla på plats, beslut i riksdagen om ny skollag väntas komma innan sommaren. Det är bra, för oavsett vad som händer efter valet så behöver skolan få lugn och ro att implementera nya reformer.  Skolverkets hemsida (länk finns på bloggen) har fantastiskt mycket matnyttigt om du vill läsa mer.

Det blir förmodligen betyg från år 6 och nya betygsskalan blir A-E samt F=underkänd. det betyder att nuvarande stegen som är tre  blir fler. Vi pedagoger kan förhoppningsvis visa en tydligare progression och utveckling som i dag ofta får uttryckas som t.ex G+, vilket inte syns i betygen bara i den formativa bedömning  jag gör fortlöpande med eleven. I den summativa betygsbedömningen syns ju inte detta.

I en artikel i DN tas kritik mot detta upp. Läs den här: DN 

Diskussionen är vettig. Vad är det som ger eleverna en insikt i sin utveckling? Ja, det är ju inte betygen i sig, det står väl självklart. Det är därför vi skiljer mellan betyg och bedömning. Det betyg vi sätter vid terminens slut är en summativ bedömning, en hopräkning av uppnådda resultat. När jag skriver omdömen eller pratar med eleverna om utvecklingen i lärandet så ska jag göra en formativbedömnin som syftar till att utveckla  eleven framåt. Båda dessa bitar finns. Jag föstår inte det dramatiska i att sätta ett betyg. Jag tror det är bra att eleverna ser sin utveckling och att de får ett arbetskvitto efter terminens slut.

Jag har många samtal om mål och betyg och det blir en tydlig fokusering i år 8 när vi i dag avger de första betygen. I år 6 och 7 kämpar jag med att få eleverna att förstå att ”uppnå målen” är den minitröskel de behöver för att klara studierna i år 8. För eleverna blir detta abstrakt. Detta i sin tur leder till att vi pedagoger lätt hamnar i fällan ”jaja, vi har ju inga betyg att sätta i år 7 så…..” Det här tankesättet måste bort. Jag vill inte ta emot elever vid överlämningar där svårigheter inte tagits på allvar. Jag tror vi lugnt kan höja kraven på eleverna. Dessa bitar tillsammans ger oss underlag för det, i en positiv och tydlig bemärkelse.

Inlärning kostar och det är den energin vi behöver få eleverna att lägga ner. Lite som i serien FAME när danslärarinnan säger:

Fame costs and right here is where you start paying – in sweat!”  Byt ut det mot: ”Knowledge costs and right here is where you start paying – in sweat”

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

