Sparad i Detta har hänt, Pedagogik

Skolverket, inspirerande.

Det är svårt att tro det, men är du intresserad av skolfrågor så är Skolverket en källa till både kunskap och inspiration.

I dag var jag å min nämnds vägar på en konferens anordnad av skolverket om de skolreformer som väntar nu de närmaste åren. Jag har skrivit en del om detta innan. Först fick vi information om nuläget i svensk skola och det är ju både ris och ros. Vi har vår styrka i att eleverna trivs i skolan och att vi lär ut samarbete och att kommunicera. Kunskapsmässigt ser det inte lika roligt ut och det märker vi i verksamheten. Kunskaperna i NO, matematik, läsning och läsförståelse visar en tydlig nedgång. En annan faktor var att antalet obehöriga lärare fortfarande är stort överlag. Triangeln för succé  är ämneskompetens, ämnesdidaktik och relationen till eleverna. Alla dessa behövs för att upnå bra resultat.

Det som händer nu är att vi får en ny skollag, nya kursplaner och ett nytt betygssteg. När betygen skall börja sättas är inte beslutat. Detta påverkar ju mycket de kommande åren. Sedan har vi alla förändringar i gymnasiet 2011, som påverkar även grundskolan. Mycket spännande kommer att hända. Jag tycker samtliga reformer går i rätt riktning.

En enda sak kan jag efterlysa och hittar jag det, ska jag skriva om det: Elevens skyldigheter. Elevens rättigheter stärks mer och mer, i skollagen och i en utökad överklaganderätt. Allt detta är positivt, du som mentor eller pedagog är oftast överens om åtgärder innan besluten fattas. Men! Så inträffar då detta: beslut är fattat, alla lärare har skrivit planer och individualiserar och värdefull tid avsätts kanske t.o.m enskilt för eleven.  Eleven dyker inte upp. Gång på gång. Här saknas det skrivelser om ömsesidighet. Andra elever står nämligen alltid tillbaka när en elev skall ha resurser. Kön finns alltid där och behoven likaså. Då känns det inte helt rättvist alltid.

En reflektion här är att elever i dag inte är lika medvetna om det hårda arbete som kunskapsutveckling är. Det ska svida, ta tid och det gör ont att växa, även i hjärnan. En annan del är att skolans styrdokument inte har varit tillräckligt tydliga samt att metodiken med ”eget arbete” gynnar långt i från alla elever. Här krävs en kombination av bättre styrdokument och högre krav på eleverna.

En sak  jag ska prata med år 9 om efter sommaren är att de kommer att söka in i nya gymnasiet och då krävs det en ökad behörighet för att komma in. Eleverna behöver betyg i svenska/svenska som andraspråk engelska och matematik, men nu krävs även 9 andra ämnesbetyg för att komma in på ett högskoleförberedande program. Ska eleven söka in på t.ex ekonomiprogrammet behövs det också att av de här nio andra ämnena skall betyg finnas i  geografi, samhällskunskap, religion och historia och skall du gå ett teknisk eller naturvetenskapligt program skall med motsvarande tanke betyg vara satta i fysik, kemi och biologi.

Så  – som jag sagt: Knowledge costs and right here is where you start paying – in sweat.

Länk till skolverket.se finns på bloggen!

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s