Sparad i Pedagogik

Ferietjänst

Jag läser Skolvärlden, en tidning som utges av Lärarnas riksförbund. Jag är med i detta förbund som fackligt ansluten. Odrförande Mette Fjelkner och jag är dock  inte alltid överens.

I Eleverna behöver lärarna under terminen skriver hon i sin ordförande har ordet-kolumn om att hon är nöjd med att ferietjänsten för oss pedagoger är kvar. Varför behålla ett koncept som historien har sprungit miltals i från? Vilket samhälle har i dag stängt för ferie- eller ens ”industrisemenster”? Just det SKOLAN! Den enda institution som går tvärsemot allt annat. Känns mossigt och omodernt. Hittar inte ens argument för det i hennes artikel, eller ledare.

Vad ser jag då för nackdelar?:

Lärare som har arbetstoppar på upp till 55h/vecka i ca en månad innan och efter våra ”ferier” (som många använder för att jobba i kapp).

Elever som tar ledigt annan tid än lov får inte tillgång till skolan och lärarna för att hämta igen sina kunskaper och även en flexibel organisation med sommarskola och andra pedagogiska lösningar blir fast i detta oflexibla system.

Förtroendetiden är en frihetschimär OCH ett billigt sätt att neka pedagoger både fortbildning och övertidsersättning.

Skolledarnas, politikernas och pedagogernas vardag är inte synkroniserade.

Insitutionerna på skolan (lokaler, material) och den pedagogiska utvecklingen av OSS går om intet då alla kollegor går hem och ”kompar” ut det enorma berg av extratid vi under terminerna inte får betalt för (över 45h timmar alltså). Vilken pedagogisk utveckling sker utan kommunikation och reflektion?

Ungdomar och barn utan fasta och stabila hemförhållanden far illa under dessa 10 veckor. Föräldrarna har inte ens chans att ta semester –  alla andra har semestertjänst, eller driver ett eget företag som gör det svårt att komma loss.

På mitt och alla pedagogers skrivbord bara växer högarna som jag blir tvungen att ta på de dagar jag arbetar utan eleverna – för jag tänker inte och kan inte kompa ut min tid, för då lämnar jag inte mitt arbete och alla arbetsuppgifter på ett proffessionellt sätt.  Slutligen uppskattar jag inte Mette Fjelkners jämförelse med en butik i skärgården som anpassar säsongen efter kunderna. Jag förstår pedagogiken i exemplet men blir inte glad över den för det.

Skolan är en härlig arbetspalts med en stark ställning i samhället, låt oss flytta in i 2000-talet och inse att samhället har utvecklats och att vi behöver erbjuda en mer professionell och flexibel organsiation. 

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

