Sparad i Lästips, Pedagogik

Tankväckande

Den här dikten hittade jag också i en diktportfolio och jag föll direkt för budskapet och innehållet. Nu vet jag till 100% varför jag tror på att arbeta förebyggande mot mobbning. Hoppas detta kan så ett frö. Jag tänkte använde den i undervisningen som diksussionsunderlag. Jag citerar även elevens motivering.

Livets slut

Under den tjocka masken släpar sig den

svaga människan framåt med hot och

knytnävar i beredskap, efter sitt offer.

Offret är på sin vakt, men känner att hans

andetag inte kommer att räcka till efter ett slag till.

Det har är slutet på mitt alltför korta liv

Vad har jag uppnått?

Vad har jag upplevt?

det är frågor som vaknar till liv i hans huvud

 

Den svaga människan känner en viss törst

av hämnd och en svag känsla av sympati.

Det han känner kan inte mätas med

någon känska han haft tidigare i sitt liv.

 

Offret tar emot slag efter slag av den

illvilliga slagskämpen framför honom.

Det är då han börjar känna hur hans själ

sakta lämnar den åter vilande kroppen.

Av: Dennis

Motivering: Den här dikten skrev jag med en baktanke på all mobbning som pågår i de flesta skolor i landet. I just den här dikten går mobbaren ett steg för långt utan någon som helst tanke på hur det skulle kunna gå.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

