Sparad i Detta har hänt, Pedagogik

Friskolor

Läste en bra kolumn i SvD av Sofia Nerbrand. Friskolor är ju ivrigt diskuterade och i bland omstridda, Mina kollegor är som regel inte så förtjusta i dem. Nu har bla Storbritannien tagit till sig det här konceptet för at utvidga skolsystemets möjligheter och variationsrikedom. Roligt tycker jag.

Den nya skollagen tar i princip bort de sista skillnaderna mellan kommunala skolor och friskolor. Just i dagsläget kan jag i bland känna att överetableringen är ett problem, speciellt för gymnasieskolor. Detta tror jag vi ska låta reglera sig självt. Jag tror att de friskolor och hoppas jag även kommunala skolor, som inte lyckas med elevernas kunskaper och trygghet ska sållas bort. Kvar blir de som kan erbjuda kvalitet.

Bevisbördan faller dock alltför sällan på de icke vinstdrivande skolorna, de kommunala. Varför reagerar vi inte på att friskolor förmår gå i vinst medan kommunala skolor ständigt bara redovisar underskott? Säger inte det egentligen mer om de kommunala skolorna och deras skötsel av ekonomin än något annat?  Sitter rätt personer och gör rätt saker och vet den ena handen vad den andra gör?

Skolor ska hålla hög kvalitet och eleverna ska trivas och vara trygga. Resten är ganska oväsentligt.

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

