Sparad i Lästips, Pedagogik

En intressant artikel om resultaten i skolan

Mitt i den ljuva sommarvärmen har jag hittat en intressant artikel i DN om Skolverkets rapport: Vad påverkar resultaten i svensk skola, publicerad hösten 2009. Du kan säkerligen hitta rapporten i sin helhet på www.skolverket  – länk finns här på bloggen.

I ledaren Sanningen om skolan av Hans Bergström tar han upp en del intressanta fakta. Det är inte är faktorer som vilken huvudman skolan har (dvs friskola eller kommunal skola) som har betydelse för resultaten, vilket Socialdemokraterna envist hävdar. Dessutom har ju Mona Sahlin pratat negativt internationellt om vårt friskolesystem, som Storbritannien nu tittar noga på. Bra att regeringen ser detta som något positivt. Friskolor har till en del bättre resultat, men det kanske säger mer om utmaningarna för den kommunala skolan än om friskolorna.

Vad påverkar då resultaten (för sämre och sämre blir de)?

Inte de klassiska frågorna om lärartäthet och stora specialpedagogiska insatser.  Nej. I stället har kommunalisering, LPO94 och en massa mindre kloka beslut om lärarutbildnignen påverkat. Inriktningen ”eget arbete” har försämrat elevernas djup i kunskaperna. Den nedtonade auktoriteten som lärarrollen genomgått tror jag personligen är en stor bov i dramat. Inte heller har satsningar på specialpedagoger gett det resultat förra regeringen hoppades på.

Nej, den svenska skolan behöver reformeras till att åter bli skola helt enkelt! Pedagoger skall undervisa, eleverna ska lära sig  i en miljö där strukturer och regler är tydliga. Mål och uppföljning ska vara likvärdig och professionell. Skolan har ett kärnuppdrag i kunskapandet. Inlärning kräver uthållighet och den måste vi lära eleverna. Skolan kan inte vara kravlös. Vi har under ett decennium testat det och nu betalar våra ungdomar priset.

Friksskolor berikar och nu behöver de kommunala skolorna anta utmaningen. Hans Bergström avslutar med en intressant tolkning av ”lika chans”. Det här är något att fundera över. Innebär lika chans att alla ska ha samma resultat? Det är inte rättvisa i min värld.

”Lika chans” är heller inte detsamma som lika resultat. Om några går före och blir bättre uppstår temporär olikhet. I ett liberalt samhälle kallas det dynamik. Utan dynamik, ingen utveckling. (citat ur artikeln).

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s