Sparad i Lästips, Pedagogik

I.U.P processen

Skolverket har gjort det igen – ett utmärkt stödmaterial med titeln: I.U P-processen – arbetet med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen.

Den är bara ca 80 sidor lång och väldigt informativ och tillgänglig. Jag läste den här för att jag är intresserad samt vår termin inleds med att vi ska på en föreläsning i ämnet ”Be prepared, overprepared”. Jag kan en hel del om det här och det är inget konstigt med det, ändå lärde jag mig nytt och fick grundläggande kunskap bekräftad. Lade i hop boken med ett antal nya ideér som har lurat i bakhuvudet och nu tog de form.

Lokal pedagogisk planering: gör vi i svenska och engelska noggrannt redan, men nu har jag en idé och ett exempel som kommer att hjälpa mig spetsa till detta.

Processen innan ett utvecklinggsamtal: Fick en del ideér och tips som kommer att höja kvaliteten på hur jag kan förbereda min mentorselever inför utvecklingssamtalet och hur detta kan diskuteras och läggas upp. Åetrigen gör jag mycket av detta redan, men detta förtydligade det hela för mig.

Begrepp: Återigen sitter nu begrepp som summativ och formativ bedömning lite djupare och att hålla isär begrepp som I.U P, skriftliga omdömen och lokal pedagogisk planering.

De skriftliga omdömena skrivs utifrån vad som uppnåtts av målen i den lokala pedagogiska planeringen; uppnådda kunskaper, inte en uppräkning av vad eleven gjort utan vad eleven lärt sig. Här gör varje ämneslärare en summativ bedömning av vad som uppnåtts hittills, och kombinerar detta med en formativ bedömning av vad eleven skall arbeta vidare med (förslag till I.U.P-mål). Den individuella utvecklingsplanen skall mentor, elev och föräldrar ta fram under utvecklingssamtalet baserat på det underlag alla lärare lämnat. Den skall vara framåtsyftande och innehålla elevens styrkor samt konkreta mål för att utveckla vidare kunskaper.

Låter det invecklat och mycket? Nej egentligen inte alls. Multiplicera detta sedan med ca 150 elever i mina ämnen; att ge tips på IUP-mål till samt skriftliga omdömen till OCH sedan de mellan 12-16 elever du som mentor skall ha utvecklingssamtal med angående elevens hela utvecklingsbild. Läraryrket förtjänar högre status för bara detta arbete.

Glimten i ögat och den raka ryggen hos eleven när jag sedan kan återkoppla att utveckling har skett och mål har nåtts, enligt tex målen i I.U.P – den är värd allt.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

2 reaktioner till “I.U.P processen

  1. Hej Fröken Linda!
    Håller med om Skolverkets stödmaterial, konkret och tydligt!

    Tillsammans med de som skrivit detta material har vi byggt ett webb-verktyg för planeringar och bedömningsmatriser i IUP-processen. Om du är nyfiken så kan du se lite kort här:
    http://www.unikum.net/tools/bedomning/landa-matris/
    I september kommer ytterligare en massa funktioner för att hantera LPP-erna.

    Alla skolor som vill får prova hur mycket de vill under terminen, bara de ger feedback.
    Säg till om det är intressant!

    Hälsningar
    Jonas

Kommentera

