Sparad i Pedagogik

I.U.P och pedagogik, tar nu lite mer plats……

Uppstartsvecka i ett högt tempo med möten, planering och faktiskt en hel del pedagogik. Gör lite reflektioner för att rensa tankarna dessa intensiva dagar. Jag får känslan av att den här terminen kommer detta att få ta mer plats i arbetet för första gången på länge och det är inspirerande och roligt.

Vi har fått en bra föreläsning om I.U.P processen i dag och jag bara fick mina kunskaper mer bekräftade och är nu peppad till tänderna att få detta att realiseras i verkligheten. Ska nu i kväll se om jag kan få till en terminsplanering för år 7 i svenska för att sedan närma mig den lokala pedagogiska planeringen. Nästa steg efter att ha testat detta är att börja använda de matriser jag har skapat (men ej haft tid och möjlighet att använda riktigt) och utveckla det arbetet vidare. Jag har ju gått utbildning i Skolverkets diagnosmaterial Språket på väg – utmärkt och matnyttigt.

En annan pedagogisk fråga som jag kommer att ha chans att utveckla är att vi ska arbeta med mentorsskapet och få in mentorsdagar och en annorlunda mentorstid med större vikt på det individuella och utvecklande mötet. Detta med en ny mentorsgrupp känns kul och nödvändigt. Mitt i allt kommer en kollega och visar mig att han har lagt upp en klasshemsida i vårt nya datanätverk (nätbaserat) och det såg snyggt ut, ett bra pedagogiskt hjälpmedel OCH en kvalitetshöjning av mina IKT-kunskaper. Härma detta? You bet!

Senare i höst och även lite närmaste dagarna sätter två andra projekt på gång som också är relaterade till arbetet med eleverna och hösten kommer att bli väldigt intensiv, men vi kommer nog att växa tillsammans i det vi lär oss.

Tur att batterierna är fulladdade för det kommer jag att behöva. Nu ska jag sätta mig och göra något av det som såhär i augisti står på en ändlösa att-göra-listan inför den nya terminen.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

2 reaktioner till “I.U.P och pedagogik, tar nu lite mer plats……

  1. Hej Linda!

    Vem/vilka var det som föreläste om IUP-processen? Är intresserad av att hitta personer som är duktiga på att berätta om IUP-processen ”i praktiken”.

    Med vänlig hälsning
    Jenny Nordqvist

    1. Hej,

      I detta fall var det från Skolverket de kom och föreläste – kontakta de samt jag rekommenderar boken också. Riktigt bra!

      Linda

Kommentera

