Sparad i Detta har hänt, Pedagogik

Det är i mötet det sker!

Ny termin och en väldigt rolig och stimulerande uppstart! Nu i morgon kommer eleverna och äntligen får lokalerna liv och kunskapandet kan komma i gång. Läser ni mellan raderna uppfattar ni säkert en viss kritik mot alla dessa veckor utan skolam, för många av våra elever också veckor utan stimulans avseende att läsa, skriva och  ev. även det svenska språket. Nåväl, nu längtar jag efter att få komma i gång.

Det här läsåret ska präglas av kunskap och dialog; i bra möten sker utveckling. Något tappades bort förra läsåret och när jag tänker tillbaka så var det just möten och dialog. Det fanns inte ens en andningslucka att stanna i korridoren till slut och gjorde jag det var det oftast inte för att berömma någon, nej då handlade om tuggummi eller mobiltelefoner. Jag är självkritisk här och vill ha en nystart med positiva möten.

Känner redan när jag skriver terminsplaneringar att mitt fokus på kunskap; vad som skall bedömas och varför måste och kommer att skruvas till och bli mer tydligt. Eleverna skall veta vad som skall bedömas och varför och hur detta ska ske. Det har har jag alltid haft med, men kvaliteten kan utvecklas och dialogen om det likaså. För mig är det ofta den muntliga återkopplingen som är svår; jag har mycket helklassundervisning och då är det en svår balans. 

Tiden för möten kommer att utvecklas; annorlunda tankar om vad mentorsskapet ska innehålla; utveckla mentorsskapet och ge detta mer kvalitetstid. En utveckling mot att min mentorstid är en tid där mina mentorselever väljer att träffa mig och få en stund att berätta om det de behöver, alternativt har vi bestämt att vi behöver ses. Detta innebär en balans mellan mitt kontrollbehov av hela gruppen och att ge tid åt individuella elever. Det mer kvalitativa kommer på sikt vara en rejäl förbättring av mentorsskapet. Det ska bli kul att prata lite mer om detta med eleverna.

Det här är inte nya grepp eller tankar i sig; det handlar om att nu måste energin läggas på rätt saker och på att få rutin på det som jag/vi gör bra. Allt det jag vill genomföra har jag egentligen gjort på olika sätt, men det har inte funnits rutiner för det och jag fungerar bäst när det är rutiner jag skall genomföra. Det är först då min kreatvitet vågar och orkar blomma ut.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

