Sparad i Pedagogik

Stöttning med kvalitet.

Nu är vi i gång med det vanliga schemat och vi lärare har ett digert program av fortbildning denna termin. Det är verkligen roligt. En av de fortbidningar vi har påbörjat handlar om ”Språkutvecklande arbetssätt”. Det handlar mycket om elever med annat modersmål än svenska, det är själva grunden. Jag har gjort några personliga reflektioner såhär innan arbetet egentligen börjat på allvar. Det jag ganska snabbt insett är att detta gagnar verkligen alla våra elever. Det handlar om att på riktigt undervisa om språk, om det speciella språk och de begrepp vi lärare använder i alla våra ämnen. Det är begrepp i  kursplanerna, NO, SO, specifika ord för arter, bara som exempel. Det som ofta händer är att vi sänker den kognitiva nivån på undervisningen och detta stimulerar ingen elev.

Lösningen är att undervisa mer påtagligt om språk och att lägga fokus på förförståelse och att leda eleverna in i texter och begrepp som vi använder. Om vi ska läsa en bok så behöver vi prata om var boken utspelar sig, kanske hur det ser ut där, vilka olika miljöer och begrepp kan direkt dyka upp i boken/texten. Vilken typ av text är det? Är det en deckare? Skönlitteratur, eller en sann historia? Detta och en massa ord eleverna behöver bildar en sorts byggställning runt eleverna och stöttar de i inlärningen. Precis som en byggnadsställning runt ett hus.

Den stora frågan är hur och på vilket sätt och hur denna stöttning ska se ut. Det är nästa steg att fundera på. Jag kommer verkligen att tänka mig för innan jag spontant kopierar upp något eleverna skall läsa utan att reflektera innan. Oftast är jag klar över att innehållet hör i hop med det vi gör eller en bok vi läser, men det räcker inte. Det är bara svaret på VAD vi ska läsa. HUR? med VILKA? Vilken typ av stöttning behöver eleverna för att göra detta? Vilken förförståelse har dem? De sk didaktiska frågorna behöver alltid täckas in. VAD? HUR? VARFÖR? NÄR? med VILKA?

Stöttning med kvalitet gör att den kognitiva kvaliteten på undervisningen kan hållas på en bra nivå och detta stimulerar alla elever.

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s