Sparad i Läst och tänkt

Tillåt mig att le åt ironin – igen!

Ja, risken finns att detta inlägg kan ha tonen av bitterhet, men mest av allt slås jag av att t.o.m våra fackliga förbund saknar all sorts verklighetsförankring. Det började i går när en kollega berättade det. I morse såg jag så en notis i SvD (jag citerar) ”Lärarna ska koncentrera sig på att undervisa, det är vårt jobb” detta citat kommer från Lars Andersson, lärarförbundets ordförande i Västervik. Han är oroad för att de utökade arbetsuppgifterna för lärare i Västervik ska gå ut över eleverna. I Västervik ska lärarna tömma papperskorgar, tvätta gardiner, skura skolbänkar och torka datorer.

Detta har jag gjort ända sedan 2002 när jag började arbeta som lärare – nej förresten ingen gardintvätt och det jag tömmer är endast pappersåtervinningen. Kan bara nämna en lista på vad jag har gjort denna termin (läs tre veckor) på jobbet:

  • Slängt kartonger ca 15 st
  • Med pirra kört ca 8 tunga kartonger
  • Bytt toner i kopiator
  • Skurat och burit/möblerat 40 bänkar
  • Tvättat 8 datorer
  • Fyllt på papper på personaltoaletten 3 ggr
  • Tömt pappersåtervinning 2 ggr
  • Torkat och städat alla hyllor kring mitt skrivbord samt gemensamma datautrymmen
  • Rensat kvadd i kopiator ca 15 ggr
  • Låst dörrar och fönster – varje dag 2 ggr
  • Dammat 2 klassrum alla fönsterbänkar och andra ytor
  • Torkat bord i matsalen varje dag

Detta är bara det jag kommer i håg. En ironisk bit i detta till skillnad från Västerås är att detta egentligen INTE ingår i min arbetsuppgifter, det bara ska göras helt outalat – eller i bland visserligen uttalat.

Det var många år sedan lärare fick hjälp admionistrativt överhuvudtaget och detta har växt över alla breddar eftersom skolledarna inte inser att detta måste göras på en skola varje dag och hela tiden. Det vi lärare har som arbetsuppgifter skulle i vissa fall generera RUT-avdrag och en informell behörighet som IT-tekniker eller som socialassistent eller beteendeterapeut. Skolor i dag ska utvecklas till IKT-skolor UTAN IT-support.

Återigen: Höj vår status, låt oss undervisa och ta bort vår maskerade övertid den sk förtroendetiden, vi möter inget sådant förtroende som våra arbetsuppgifter ser ut i dag i alla fall. Kalla det i flexibel arbetstid, eller möjlighet att arbeta hemifrån. Vi accpterar saker som skulle fått andra att sluta på sin arbetsplats – allt för de få timmar vi faktiskt arbetar med undervisning. Detta utgör ca en tredje del av en ca 50 – 55 timmars arbetsvecka (i mitt fall de flesta veckor iaf).

Så – ursäkta ironin, men verkligheten ser ut såhär och det behöver vi göra något åt. Hjälpen som ofta erbjuds i dag är råd av typen ”Prioritera”, ”Du måste sänka sin ambitionsnivå”.  Är det inte ambitiösa och kompetenta lärare som ska lyfta elevernas resultat?

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

