Sparad i Läst och tänkt

Kunskapslinjen

SvD har en som ofta intressant ledare: Hela kunskapslinjen står på spel i valet . PJ Anders Linder skriver om den stora förändring skolan är på väg emot efter år av den sk flumskolan. Jan Björklund går i spetsen och detta är en brännande valfråga. Jag har ett starkt förtroende för borgerlig skolpolitik och tror att vi äntligen sakta med säkert kan vända en mycket negativ trend.

Ofta hör vi stridsrop på fler lärare i skolan, ja, under en period var det knappt viktigt att det var lärare, bara det var bra vuxna som elever gillade – populära skulle vuxna vara. Strunt i kompetensen! Nu har forskning visat det många med mig vetat hela tiden. Fler lärare i sig löser inte problemen, kvalitet går före kvanitet. ”Man ska nog vara försiktig med slutsatsen att resultaten blir sämre ju fler lärare som finns i skolan, men något enkelt samband där mer kommunpengar alltid ger ökad kunskap hos svaga elever går inte att urskilja.

Skolverket har stött detta och även internationell forskning visar att det lärarnas ( just det lärarnas) kompetens som avgör inte hur många de är. Antal lärartjänster ligger på ca 8,2 lärare/100 elever. Räkna på hur många vaktmästare och skolvärdinnor samt skolkanslister det går på 100 lärare, bara på kul: ca 0,5 – max 1.

Nu pekar även Skolverket ut denna välvilliga kravlöshet som förklaring till försämrade resultat. Att inte ge elever från hem utan studievana tydliga signaler är att lämna dem i sticket. ”Idag hade jag varit förlorad”, säger Leif GW Persson och anger flumskolan som ett av skälen till att han överger socialdemokratin inför valet.”

I år 9 har resultaten försämrats och detta kan ha flera anledningar. Fler nytillkomna elever utan svenskkunskaper. Lärare sätter pga ökad kompetens och hårdare skolinspektioner färre glädjebetyg. Det kanske måste gå neråt innan vi kan lyfta siffrorna. Förändringar i skolan ger resultat långsamt och det kan ta år innan vi ser resultat av reformer och förändringar som genomförs nu.  

Vägvalet är ganska klart. Kvalitet och kunskap i fokus eller mer av samma kravlöshet och ”snälla” vuxna i skolan. Vi har tappat tätpositioner i alla områden i skolan och lärare i Sverige är extremt dåligt betalda. Vi behöver en skola som är trygg, ställer tydliga krav, har kompetenta lärare och skolledare som verkligen tar sitt pedagogiska ledarskap på allvar.

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s