Sparad i Detta har hänt, Pedagogik

Arbetsro

I går upptäckte jag vad ett fokus på arbetsro och lugn och stöttning kan ha för effekt. Jag har lektion och det är läsning på gång. Vi arbetar med genren deckare. In strömmar elever som ber mig om att få sätta i gång och läsa. Visst – två minuter senare är det tyst, lugnt och eleverna har sjunkit in i arbetet. Visst, jag har en del jag följer upp lite extra i början och det blir att jag själv springer en del. I klassrummet råder dock absolut arbetsro. Detta har varit ett starkt fokus på skolan. Focus goes where energy flows – det ser vi här.

Arbetsro i ett klassrum behöver självklart inte betyda tystnad, som i detta fall. Det handlar om lugnet och drivet hos eleverna själva. Som ledare i klassrummet är det jag som ska se till att den information och det arbete som skall göras blir så tydligt som möjligt med stöttning i utförandet av uppgiften.

Fick ett exempel på bra stöttning av en kollega. Inför ett test i engelska hade vi upptäckt att instruktionerna och bitvis själva layouten på provet ställer till det mer än själva innehållet. Hon kopierade upp på OH-bild så att innan vi delar ut provet kan vi nu visa och gå i genom den biten och ge alla stöttning i HUR det ska gå till. Innan detta hade jag ägnat ca 4h åt att specialkopiera och strukturera om testet så att en elev med dyslexi t.ex ska orka ta in text och frågor. Det var också lugnt under provet och jag noterade mycket riktigt färre frågor om dessa saker än tidigare.

Stöttning och att som ledare ligga steget före är viktigt och för min del kostar detta mycket av mina raster och ökar min arbetstid betydligt (nej – detta täcker återigen INTE förtroendetiden in) men jag får ofta belöning i att eleverna och jag vet vart vi ska och varför. Det andra jag upptäcker precis varje dag är vikten av samtal och dialog.

Nästa utmaning blir att på ett bra sätt få med eleverna i att läsa sina lokala pedagogiska planeringar för att själva kunna påverka och ha klart för sig vad arbetet syftar till. Det är nya termer och många, långa och nya ord. Det kommer att ge våra elever nya insikter och kanske en klarhet i vilka krav kursplanerna faktiskt ställer. De är inte så små som görs gällande i bland.  

Läraryrket är att lära sig själv varje dag, resa sig upp, falla igen samt köra huvudet i vägen samtidigt som du trollar med knäna. Det enda du egentligen vet säkert är att alla indivder och elever har en vilja att lära och lyckas och däri ligger en oändlig potential.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

