Sparad i Detta har hänt, Pedagogik

Utmaningar

Läraryrket saknar verkligen inte sina inbyggda utmaningar. Jag har märkt på mig själv ett mycket mer reflekterande angreppssätt kring dessa utmaningar och hur jag skapar oddsen att lösa dem. Tror att litteraturen jag läser och diskussionerna vi har på skolan har väckt ett nytt sätt att se på detta. Jag och bara jag kan anpassa undervisningen på det sätt som gagnar alla elever. Det betyder inte att jag lyckas, att det är lätt och att jag är fullärd. Tvärtom, jag omvärderar hela tiden min verksamhet. En mindre bra sida av detta är ett konstant dåligt samvete, finns inte en enda chans att räcka till på det sätt jag skulle vilja (och alla lärare med mig). Det gäller att ha siktet inställt på det du lyckas med i stället.

Den här veckan har jag varit på en nätverksträff om kommunens nya direktiv angående gemensam kvalitetsuppföljning. Vi i den grupp jag kommer att sitta med i ska granska och bekanta oss med materialet Språket på väg som är fortsättningen på Språket lyfter. Båda dessa diagnosmaterial är tänkta som hjälp att analysera elevernas utveckling (foramtiv del av bedömningen alltså) i svenska.  Ett av huvuddelarna i språket på väg ar sk bedöming materiser som gör att eleven och du kan se en utveckling i olika steg och inom områden som läsa, skriva och tala. Vi har omfattande matriser och nu gäller det att hitta gemensamma sätt att använda de i verksamheten på ett så pass lika sätt att vi kan jämföra utvecklingen. Utmaning? Jodå. Det blir lite att bita i, men så otroligt intressant. Jag hoppas kunna bidra som min skolas samordnare.

En annan del som väntar nästa vecka är att vi ska lyssna på en föreläsning inom Viktoriaprojektet om ADHD  och hur vi kan arbeta med dessa barn i skolan.

Gör du samma reflektion? Undervisningen? Den finns ca 19h i veckan. Fast jag ska villigt erkänna att vissa perioder känns den som en  underlig mix blandning mellan bisyssla och vila. Konstigt nog är jag aldrig så mycket närvarande i nuet som i mitt klassrum. Lärare har i dag inte den tid till undervisning vi skulle behöva och detta kanske blir lite av en illustration.

Bedömingsmässigt gäller det texter nu och det är år 8 bokreceptioner och år 9 uppsatser.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

