Sparad i Läst och tänkt, Pedagogik

En intressant artikel

I går fanns det en intressant artikel i SVD under strecket; om utbildning som urholkar kunskaperna.

Artikeln vidrör den kunskapsurholkning vi har sett under en lång period och att skolan och utbildning har blivit ett medel inte ett mål i sig. Vi behöver intellektualisera skolan igen och ta tillbaka kunskaperna och kraven. Skolan behöver stå för något, nämligen en kunskapstradition, och citatet nedan beskriver detta så bra:

”Detta, menar Furedi, förklarar varför lärarnas situation blivit ohållbar. Han anser att man ska förstå utbildning som ett samtal mellan generationer, ett samtal som leds av de vuxna. Det är inte alls så att man ska fråga ungdomarna vad de vill lära sig eller vad de själva menar är relevant just för dem just i ett visst ögonblick. Tvärt om ska utbildningen öppna nya perspektiv och insikter från andra tider och andra platser. Utbildningens fokus ska inte vara den omedelbara situation eleverna befinner sig i utan tvärt om förmågan att tänka generellt och objektivt. För att kunna göra detta måste man gå utanför vardagen. Resultatet av en sådan utbildning blir i bästa fall att ungdomarna så småningom kan sätta in sin egen livssituation i ett historiskt, geografiskt och socialt sammanhang.”

Vidare berättar han det vi även i Sverige har kommit fram till att resurser och pengar i sig inte ger högre resultat för eleverna. Det kan bara ren och skär undervisning göra. Det enda framgångsrika projekt i den här vägen jag kan komma på är i Storbritannien, där satsade de jättemycket pengar på kringpersonalen i skolan. De anställde inte fler pedagoger. I stället förstärktes stödet runt läraren som hade en assistent i klassrummet hela tiden. Varför lyckades detta utan fler lärare? Av den enkla anledningen att för en gångs skull fick lärarna faktiskt undervisa. Inte låsa upp skåp, hämta toapapper eller kopieringpapper, laga datorer, leta efter elever som inte kommit till lektionen, städa i klassrummet eller kanske vara lite vaktmästare och byta lampor och flytta möbler. Nej, undervisning var det.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Höj vår status och ge oss det administrativa stöd/avlastning som vi behöver och se till att belöna skolor som har en hög frekvens av kringpersonal med fräscha välstädade lokaler med priser av olika slag. Slopa därefter ferietjänsten och fatta lite modiga beslut. Sen så: utbildar vi!

Avslutar med slutsatsen i det författaren säger i sin artikel som återknyter till urholkningen av kunskaperna (jag, inte han tar upp biten med vår yrkesstatus)

”Han konstaterar att skolan länkats bort från den inlärning av ämneskunskaper som många i samhället fortfarande förknippar med ordet skola samt att de antiintellektuella strömningarna inte funnit någon psykologisk metod som kan ersätta den kunnige lärarens auktoritet. För honom är den centrala förklaringen till dagens problem misstron mot de vuxna och mot den kunskap samhället utvecklat under lång tid. Vi kan inte uppfostra och utbilda våra unga om vi inte uppskattar vårt samhälle så mycket att vi vill föra vidare vårt sätt att tänka, handla och leva till den unga generationen.”

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s