Sparad i Lästips, Pedagogik

Tusen gånger starkare

Har varit och sett filmen Tusen gånger starkare, baserad på boken med samma namn av Christina Herrström. Det här är en viktig och samtidigt väldigt bra film. Den handlar om skolan. En dag börjar det en ny tjej i en klass 9. Vissa saker blir ännu mer uppenbara än förut. Pojkarna tar talutrymmet, flickorna är tysta och tar ingen plats. Det tydliggörs av att den nya tjejen inte riktigt följer de normer som klassen har. Hon bryter sig in och tar plats och detta stärker tjejgruppen. Det går både bra och dåligt till slut och klassen går i genom en förändring under en period. Jag berättar inte hur det slutar för det blir inte viktigt. Det som blir oerhört tydligt är just klassrumsscenerna och det ansvar pedagoger har att se till att klassrummet blir flerstämmigt.

I filmen handlar det till stor del om genus, men det handlar också om individer som tystas av en grupp som stjäl mycket av talutrymmet. Som pedagog såg jag detta belysas detta glasklart och på ett väldigt bra sätt. Tänkvärt, otroligt inspirerande och upplyftande på en gång. Skönt att slippa pekpinnar, detta känns för en gångs skull inte enbart om att smutskasta lärare och deras beteende (det har vi nog av…) utan om att på ett bra sätt sätta fingret på ett allmängiltigt problem och samtidigt illustrera att det inte är helt enkelt att hitta en lösning på detta komplexa problem eller mönster i en grupp.

Jag ser mig själv oerhört tysligt i den här filmen, som den välartade tysta tjej jag var.  Roligt att minnas är att jag och mina tjejkompisar gjorde mer eller mindre exakt det som den gruppen tjejer gör i filmen när jag gick i år 8. Vi började prata rakt ut och stjäla talutrymmet på en lektion i biologi, och det tog fart på en gång, det minns jag. Jag minns också  idrottslektionen när jag tvingade en gäng tjejer att visst spela innebandy med killarna för det ville vi, men inte dem. Det blev en del blåmärken på deras smalben mm den lektionen vet jag…  Har i dag snarare tendens att ta talutrymme från andra i min iver att prata i kapp det jag missade i skolan, vilket jag måste tänka på. Jag tänker definitivt  arbeta med den här boken och filmen i min egen undervisning.

Se filmen, få en tankeställare och bli samtidigt på gott humör! Höstlovstips kanske?

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

