Sparad i Uncategorized

Flyga Drake får fantasin att flyga.

Vi arbetar med Flyga Drake av Khaled Hosseini med år 9, tror det är tredje läsningen med olika grupper.

Vi förflyttas till en helt annan värld. Ett Afghanistan med förtryck inte bara via Talibaner, eller Sovjet. Även Pashtuner som förtrycker Hazarer (två olika folkslag). Vi möter Hassan och Amir, ammade av samma mamma och uppväxta som betjänt och rikemansson. Saker händer och pojkarna skiljs åt. Många år senare i USA får Amir ett samtal som väcker hans förflutna till liv. Han ser en chans att ställa allt tillrätta.

KLassen har kommit in i boken på ett jättebra sätt. Vi arbetar med citat och beskrivningar av personer och miljö. Häromdagen pratade vi om olika frågor i boken och många  i klassen fångade upp relationen far-son. Amir har ett väldigt komplicerat förhållande till sin far, Baba. De pratade ivrigt om huruvida pappan älskade sin son eller inte. Intressant. Inte en av de frågor jag som läsare skulle ha fokuserat på –  själv jag är mer upptagen av relationen Amir/Hassan i min läsning i min läsning av boken.

Detta bara belyser vikten av att jag inte ska styra det eleverna vill lyfta fram i en bok, en bok har lika många läsningar som den har läsare. Klassen gjorde ett bra jobb och visade mig att de har en god läsförståelse och en vana att reflektera kring det de läser. Som pedagog var det ett nöja att sitta och bara lyssan i ca 45 minuter. Tack!

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

