Sparad i Detta har hänt

Höstlov

Höstlov. Skolan är tom och som pedagog får du en chans att få undan sådant som ligger och väntar. På min skola arbetar vi måndag – onsdag. Vi har utbildning, möten och ganska mycket egen tid för ämnena och övrigt arbete.

Mitt favoritord just nu är bedömningsmatris: detta nya moderna fenomen som hjälper till att strukturera lärandet och som är ett redskap att i dialog med eleverna hitta sätt att utveckla kunskaperna. Jag prövar lite av detta med år 8 i engelska efter en muntlig presentation. Jag har förberett en översikt över de muntliga kriterierna G, VG och MVG på ett papper vi har framför oss. Tillsammans bedömer jag och eleverna den nivå vi tycker är uppnådd. Dessutom kan de se nästa nivå och vet vad vi ska sträva mot nästa gång. Jag slipper sitta på kammaren och fundera, jag tar det där och då med eleven. Vi brukar vara helt överens.

Min att-göra-lista inför dessa dagar blev en A4-sida lång och då har jag prioriterat hyfsat i alla fall. Det handlar om att ta vara på tiden och jag tycker att den är värdefull och ska utnyttjas. Ska kvaliteten öka behöver vi lärare få den här tiden också.

Har skrivit mycket om min käpphäst; vårt mindre ultimata (diplomatiskt formulerat) arbetstidsavtal och nu är jag visst där igen… För många i kollegiet är dessa sk obligatoriska dagarna inte OK, jag tycker de är guld. Detta bara beskriver den kulturförändring läraryrket måste gå igenom innan vi når en modern nivå av utveckling. Sorry –  men skolan är fruktansvärt otidsenlig. Jag hyser stor kärlek för den men ack vad det skulle behövas ett nytänk.

Nåväl, min lista ska bli avprickad – sedan tycker jag nog nästan att jag har förtjänat några lite lugnare dagar.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

