Sparad i Lästips, Pedagogik

Lässjuka

Tiden flyger i väg och bloggen blir milt sagt försummad, men här är jag igen!

Har inlett läsningen av Hungerspelen av Suzanne Collins med år 8. Omedelbart bryter en läsfeber utan like ut, alla jag menar alla, läser som aldrig förr. Eleverna har i majoritet läst ut boken redan och det gör mig så glad.

Hungerspelen är en ganska ny bok. Den handlar om två ungdomar som bor i ett av de fattigaste diskrikten i landet Panem, som är resterna av det som var USA. Straffet för ett tidigare misslyckat uppror är de årliga Hungerspelen. I alla distrikt måste alla ungdomar mellan 12 och 18 år delta i lotteriet om att bli uttagna till Hungerspelen ( tänk Robinson fast värre). De fattiga och underkuvade  invånarna i distrikt 12 ser detta mer eller mindre om en dödsdom för de två ungdomar de skickar i väg. De har nog med att klara sitt dagliga värv i gruvorna och många familjer lever på svältgränsen. I andra, rikare, disktrikt ses det som en ära att bli lottad till att delta i spelen. Oddsen är inte jämna direkt.  Reglerna är enkla: 24 ungdomar. Bara den sista levande kommer ut från arenan. Allt direktsänds.

Läsmässigt kanske boken kunde varit svårare, även om språket håller en god kvalitet och en del starka läsare läser detta väldigt snabbt. Det jag ser som min största vinst är att jag med den här boken verkligen når alla. Det är otroligt att få en motvillig läsare att sitta böjd över en bok. Har jag tur så kanske i alla fall en av de läser något annat efter; om inte har de kanske fått sin första positiva läsupplevelse. Det är magi!

Nu har vi precis inlett arbetet med att skriva en artikel. Eleverna är journalister och ska ”täcka” olika händelser under Hungerspelen. Det skrivs och funderas och alla är bara så med i det som sker. Häromdagen kom några elever på elevens val rusande och ville att jag skulle titta på en sak de hade hittat på nätet; trailern till den kommande filmen Hungerspelen.

Såhär i julklappstider kan jag meddela att uppföljaren Fatta eld och även den tredje delen Revolt finns i alla bokhandlar. Jag har själv precis börjat läsa den tredje delen Mockingjay på engelska.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

