Sparad i Detta har hänt

Back to school. Varför?

Jag är nu tillbaka. Målet är att vara högst aktiv som FrökenLinda igen  -officiellt är jag ”FrökenLinda” från och med måndag.

Varför lämnade jag skolan 1 februari 2011?

Mina ögon kändes stängda, visste inte om jag stod och stampade eller riktigt hur jag skulle komma vidare. Tvivlade aldrig på eleverna och det de gav mig. Eleverna och lektionerna var det jag gick till jobbet för. Frustration i övrigt. Inget blev liksom annorlunda. Jobbade kanske för mycket ensam. Ville utveckla och förändra – men glömde kanske att detta görs i ett team. Där stod jag. Nyfiken, Utvecklingsvillig. Lite frustrerad.

Nytt jobb – helt nya vyer

Fick erbjudandet att göra ett fritidsintresse till heltidssyssla och prova på politiken och rollen som politisk sekreterare. 27/12 – 2010 fick jag frågan. 1/2 2011 började jag. Kändes lyxigt med möjligheten till tjänstledighet. Mötte ett tomt skrivbord. Ny dator och telefon. En lista med möten jag förväntades delta i, eller och föra protokoll under. Med hjälp av fantastiska kollegor och efter en period av hårt organiserande så var jag i gång. KUL! Tänk att spendera en arbetsdag med att vara på en konferens där Anders Borg talade, eller vara med om en partistämma och ett Sverigemöte. Det var en ny värld. Långa dagar, möten, mycket skrivande. Sittande. Det som slog mig var att leda, förankra – det var vardagen i kommunpolitiken. Retorik och budskap viktigt. Den diplomatiske pragmatikern kämpade lite med detta – inte för att det på något sätt i själva poängerna motsade varandra – nej då. Var nog mest oerfaren i att förpacka något i ett budskap, hade tidigare mest bara ”gjort”. Till slut blev jag (enligt mig) i alla fall bättre på att skriva insändare och pressmeddelande och såklart protokoll. Vad lärorikt detta var! Passade på att utnyttja hela dygnet och pluggade 30hp halvfart statsvetenskap också. Bra mix. Där var jag. Alltid förberedd, lokaler bokade för hösten. Det närmade sig semester.

Juni 2013

Promenerar till en intervju på Häggviksskolan. Varför? Slumpen tänker jag först. Nej, därför att det känns viktigt. Verkligt. Blivit nyfiken igen. Läst, följt debatten och kvitterat ut min lärarlegitimation. Vill vara med och påverka inuti skolan igen. Har aldrig slutat tycka och känna inför det som är skolan. Läst mycket om det. Läst ungdomsböcker och tänkt på vilka elever som skulle tycka om just den boken. Helklass? Högläsning? Teman att lyfta upp? Rannsakar för- och nackdelar. Jag tackar ja. Det känns inte som att jag flyr i från något, det känns mer som att jag är på väg mot något nytt, men ändå välbekant.

Vad har förändrats? Har jag förändrats? En sak vet jag: Det kommer att bli annorlunda. På måndag är det dags att börja skolan igen. Hoppas ni kommer med på resan.

FrökenLinda

yoda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

