Sparad i Läst och tänkt

The Classroom Experiment

Hamnade in i detta klipp i veckan: The Classroom Experiment Episode 2

En skola får besök av Dylan Willimas. Jag har inte sett första delen så exakt bakgrund kan kvitta. Målet är att få eleverna mer engagerade i och delaktiga i sitt lärande och det som händer i klassrummet.

Det är en helt vanlig skola, motsvarande våra elever i år 9 i ålder (Form 8). Lärarna, tillsammans med Dylan Williams provar några metoder för att öka elevernas delaktighet. Jag ska ärligt säga att jag blev inspirerad.

Här var några av sakerna:

  • Pinnar (typ glasspinnar) med elevernas namn.

Användes för att dela ut frågor – Läraren drog ett namn helt enkelt. Lärarna ledde detta bra. Eleverna svarade och det blev mer flerstämmigt. De duktiga eleverna reagerade negativt  – spännande. Det är lätt som lärare att de de mest aktiva väl stor del av talutrymmet. De svagare eleverna var mer, i alla fall, avvaktande positiva. Ett bra, enkelt redskap. Vill prova.

  • Små whiteboardplattor

Här talar vi IPAD the oldfashioned way. Eleverna fick själva skriva ner antingen svar på frågor, reflektioner eller egna frågor. De höll upp tavlorna som i ett frågesportprogram och lärarna lyfte fram olika saker. Mycket interaktivt och ett verktyg att få upp frågeställningar på ett spontant sätt. Gillar detta. Återstår att titta på om datorerna kan användas eller om tavlor lite mer gammeldags kan ha sina fördelar. De duktiga eleverna gillade detta, här kom deras röst fram.

Lärarna hade också ett föräldrarmöte där föräldrarna fick tillfälle att själva ”bli utsatta när läraren använde de nya verktyg de börjat införa med eleverna. Det blev jättebra.

  • Secret Student

Klassen en Secret student ny varje dag. Om denna elev (ingen visste vem förrän i slutet av dagen) skötte sig under dagen (raster inkluderade) fick klassen poäng, annars inte. Detta blev som alla sådana här ganska fyrkantiga verktyg sådär…. Jag kan tänka att en elev som har svårt lätt misslyckas (igen) eller så går det att vara lite anpassningsbar – fast min erfarenhet är att eleverna då ser i genom detta. Det blev i alla fall lugnare i klassrummet och till en början tror jag det väckte intresse.

  • Bara kommentarer – inget satt betyg

Lärarna delade ut uppgifter med kommentarer i form av en mer formativ bedömning, men det satta betyget utlämnades (läraren hade dock bokfört detta). Inte populärt. Alla frågade bara efter betyget och blev frustrerade. Men – kommentarerna lästes väldigt noga och sparades. Det här backade de i från, betyg lämnades inte ut varje uppgift, men oftare än tänkt. Den klassiska krocken där lärarna vill ha fokus på det mer utvecklingsinriktade, medan eleven bara vill ha reda på betyget. Det finns nog bättre sätt att under en process använda sig av formativ återkoppling.

Skolvardag. Inget av detta visade sig vara vinnande koncept i sig, tror inte det finns mirakelkurer, bara utveckling och en mångfald av verktyg, vilket detta kan vara. Jag kan tänka mig att testa alla de jag tagit upp.

FrökenLinda

 

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s