Sparad i Detta har hänt

Back to School. Lärare 2.0

Skolstart HT 2013 – tre dagar på nya jobbet.

I måndags började lärarna arbeta efter sommaren och jag min första dag på skolan. Nya kollegor, nya lokaler, ny skolkultur att möta. Information i massor. Precis så som en skolstart är. Allt känns bekant och ända – ett uppehåll på 2,5 år ligger emellan sedan sist.

Mycket har gått åt till att bara komma i gång i form av skrivbord, teknik och att sortera tillvaron i att fixa-listor (de är ganska många nu vill jag lova), försöka lära sig hitta och komma i håg namnen på mina nya kollegor. Det är jag och två till som är nya och det kändes bra att få vara lite förvirrade i grupp första dagen.

Nu efter tre intensiva dagar har vi pratat om värdegrund, uppstart och en del om hur vi ska arbeta pedagogiskt. Hur ska vi inleda läsåret och elevernas första dagar och sätta tonen på det som ska bli en rolig och lärorik termin?

I arbetslaget pratar om att vi vuxna behöver bli ett team, den trygghet struktur och tydlighet ger. För att eleverna ska veta vad som förväntas behöver vi förmedla att vi förväntar oss det bästa de kan på sin nivå. Det måste vara tydligt vad detta innebär för arbetsområdet och för lektionen.

Varför? Den frågan vill jag påminna mig själv om. Varför?

Mitt lärarliv ska digitaliseras. Det ska bli en resa att göra  – lärare 2.0 kallar jag det. Tänka nytt, dokumentera nytt, arbeta nytt. Ny läroplan. Ny skollag.

En annan uppgift är att komma på en bra högläsningsbok till år 6. Varför? Det behöver jag svara på först.

På köksbordet ligger Elza Dunkels och Dylan Williams och väntar.

Böcker

 

 

 

FrökenLinda

 

 

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

En reaktion till “Back to School. Lärare 2.0

Kommentera

