Sparad i Visible Learning

Visible Learning Foundation Day

I fredags hade vi en föreläsningsdag om Visible Learning, utifrån John Hatties nu världsberömda forskning. Titta in på hemsidan

Han har i enkla ordalag tittat på en mängd underlag, prov b.la och gjort analyser. Han tagit fram en skala ”effectsize” som kan MÄTA vad som har effekt på elevernas lärande. Det som har högst effekt att ha en hög förväntan på eleverna, formativ bedömning ligger också högt. Märk väl att detta enbart är framtaget utifrån kriterier som rör lärandet, effekten av undervisningen – vilket osökt påminner oss om vårt kärnuppdrag. Skolmiljön i övrigt har inte varit en del i forskningen.

Två föreläsare föreläste på engelska. Jag var ytligt bekant med Hatties forskning, via en skrift från skolverket som sammanfattar hans resultat, sedan innan och ändå  – Mindblowing! Enkla, tydliga saker som ramlar ner som aha-upplevelser radades upp. Vi fick se exempel från skolor som är ”visible learning schools”.

Några saker verkligen fastnade jag för. I grunden går det ut på att eleverna måste få syn på vad de lär sig och därmed ta ansvar för sitt eget lärande. En övning vi gjorde var att vi fick en fråga:

Diskutera betydelsen av kostymer, make-up i filmen Hobbit, an unexpected Journey” (ungefär så…)

Vi diskuterade och det är ändå ganska lätt i just den filmen. Sen efter diskussionen fick vi se Success criteria (måste hitta ett bra ord på svenska…). Då fick vi tips om vad vi kunde ta upp;  att nämna enskilda karaktärer, om de fördjupades av kostymen, deras betydelse i filmen osv (kommer inte i håg formuleringar, bara idén med det). Hade vi haft detta hade vi haft en bättre, djupare diskussion OCH vi hade vetat vad vi skulle lära oss. Precis såhär gör vi – efteråt summerar vi vad eleverna ska ha lärt sig, i bästa fall. Men det måste du ju veta innan!

Det här vill jag verkligen omsätta i praktiken, steg för steg – vi pratade om att vara en Changeagent. Det vill jag vara, genom att förbättra mitt sätt att undervisa. För elevernas skull.

FrökenLinda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s