Sparad i Läsning

Mer läsning – elevernas teman

Läser två böcker parallellt i år 9. Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeldt och Ondskan av Jan Guillou. Har inte haft två titlar samtidigt förut och jag kan se fördelar, men även nackdelar. Föredrar nog att ha klassen samlad i en bok.

Här ligger jag

 

ondskanVi har kämpat oss i gång och det verkar som det har gått bra för de flesta i gruppen jag har. I dag har vi diskuterat citat som de har samlat på egen hand. I dag samlades de i grupper och diskuterade och läste upp citat.

Det finns likheter mellan Ondskans Erik och Maja i Här ligger jag och blöder. Eleverna har i dag utifrån båda böckerna lyft fram de vuxna. Eriks alltigenom sadistiske far och Majas psykiskt sjuka mamma blir i elevernas läsning väldigt tydliga. Föräldrar spelar roll för ungdomar och vi är viktiga som trygghet och förebilder.

En elev sade ”Vad som än egentligen händer i boken så kommer Maja tillbaka till att hon saknar och tänker på sin mamma, det är själva grejen” (ej exakt återgivet såklart).

Avseende Erik är det dels att pappan är skrämmande men också varför mamman inte agerar för att skydda sina barn. Några elever har lyft fram att hon var ekonomiskt beroende av pappa.

Ett andra tema är vänskap. Erik och Pierre är i mångt och mycket varandras första vänner och Maja har Enzo.

Det var roligt att hör vad de lyfter fram. Noterar för egen del att ondskan är formidabel i sin brutala raka skildring av våld och övergrepp, finns en anledning att denna starka bok är en moderna ungdomsklassiker.

På måndag ska vi se vad som händer om dessa 4 träffas och pratar om sin skolsituation. Eleverna ska få göra scener/intervjuer. Undrar hur det kommer att bli.

Nu i helgen behöver jag läsa ut Ondskan. Jag är inte särskilt olycklig över det.

FrökenLinda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

