Sparad i Detta har hänt, Pedagogik

Synligare?

Häromdagen hade jag besök av en av lärarcoacherna i min kommun. Det är ett riktigt bra erbjudande att få möjligheten att ha en coach som utvärderar det du gör i klassrummet. För mig var det självklart att direkt anmäla intresse.

Lektionen baserade sig kring vår läsning av I taket lyser stjärnorna med årskurs 7.  Jag hade diskussionsfrågor, 5 stycken. De var av mig (alltid!) indelade i 5 grupper. Grupperna diskuterade först alla 5 frågorna och sedan samlade vi i hop det hela med att en av grupperna redogjorde för innehållet i diskussionen på en av frågorna, en fråga per grupp således.

De arbetade OK, men med ganska skör uppmärksamhet, det är såå lätt att distraheras av andra. Men överlag bra arbete och även i den uppföljande diskussionen gick det bra. Det jag kanske saknade var fler som klev fram och visade vägen. Det sitter ett antal riktigt skarpa hjärnor i detta klassrum. En av de, kanske några till, antog utmaningen.

Efter detta hade jag gjort en självvärdering med betygskriterierna och plats för kommentar om den egna insatsen såväl som hal gruppens. Läste igenom detta efter lektionen och sure enough. De vet. De vet sin egen nivå. De vet när de jobbar bra och inte. När andra gör det eller inte. Vilka som stör, vilka som inte tar det seriöst. Tror jag har en person i hela gruppen som jag tycker överskattat sin insats. Eller har jag bedömt efter beteende? I detta fall hör det i hop nämligen. Beteende och kroppsspråk signalerade vid ett flertal tillfällen att detta inte var prio 1, helt klart. Intressant att reflektera över.

Sammanfattningsvis en helt OK lektion och det bästa momentet var nog självvärderingen. Det är så viktigt att förankra i eleverna hur stor roll de spelar själva och vilka kloka insikter de har.

I morgon träffas vi och jag får återkoppling på auskultationen. Det ska bli kul.

I övrigt pendlar jag mellan klassrum där det är full aktivitet och inlärningslust, till klassrum där det råder kompakt dimma, nej tjocka. Inga insikter avseende mål, syfte med skola, intresse, egen insats kontra utfall. Vi måste hitta drivet, för nu sitter där ett gäng intelligenta underbara ungar som helt enkelt inte fattar vad de har i klassrummet att göra.

Det är en utmaning. Jag gillar utmaningar, men det tar en del energi.

FrökenLinda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

