Sparad i Uncategorized

Lärarcoachning

Skrivit tidigare om att jag tagit chansen att få coachning av kommunens lärarcoach. Det var som jag nog var inne på ett erbjudande jag inte kunde motstå.

i fredags sågs vi igen och jag fick återkoppling på den lektion hon hade varit inne på. Inget jätteoväntat framkom, det vart en av de där lektionerna du lever på hela veckan. Sedan pratade vi vidare och då blev det intressant.

Jag beskrev att eleverna behöver bli mer mottagliga för formativ bedömning – och den sker som bekant bäst på lektion. Då behövs en kunskapsmiljö som gynnar detta. Det har jag inte i nuläget. Hur får jag det? Jag insåg ju att det tydliga upplägg jag hade med diskussionen ha de gynnat detta, med utvärdering av lärandet i slutet. Det var en framgångsfaktor.

Det ska jag ta med och göra varje lektion, korta mål, tydligt och mätbart – det jag begär ska hinnas med, på lektionen punkt. Inget snacka bort tiden och sedan ta med hem. Kombinera detta med att se utvärderar arbete och insats. Måste prova! Nästa steg blir att detta med att synliggöra och utvärdera sker genom elevaktiviteter jag inte behöver styra eller förbereda på samma sätt.

Coachen kommer att auskultera en speciell grupp jag bett om och sedan iaktta de saker jag nu ska prova. Vi ska ev. anordna gruppcoachning kring gruppen också, det erbjöd hon sig – det är för bra för att vara sant.

Jag är i skrivande stund den enda som får individuell coachning på skolan. Det är för mig en gåta. Jag levde i tron att jag skulle bli nekad pga tidsbrist. Hur är detta möjligt? Hur ska vi få lärare att inse värdet i kollegial coachning? Vad är hindret? Stress? Rädsla? Jag har väl knappast mindre att göra än någon annan? Väldigt synd.

Jag har i alla fall genom att ta detta erbjudande fått en strålande och mycket inspirerande (och, jodå, lite kaosartad) start på lärare 2.0 projektet. Utvecklande. Roligt och jag har redan via coachen och via kollegor fått nya metoder och verktyg och tankar.

Lärare måste lära av varandra.

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

