Sparad i Detta har hänt

Janne, min vän

I dag begav vi oss, klass 7A, jag och en kollega till Skärholmen för att se föreställningen Janne, min vän.

Den är baserad på Peter Pohls bok med samma namn. Jag snabbläste den i helgen inför detta. Innan föreställningen fanns det utrymme för oss att äta lite tidig lunch och sedan förbereda oss för teatern. Vi lärare fick inte se föreställningen.
vi fick i stället sätta oss i en soffa, med ett par hörlurar och lyssna på en inspelad version av pjäsen.

20131007-210203.jpg
Vad handlar då Janne, min vän om? Om Janne, som en dag bara, närmare bestämt den 31 augusti, 1954 kl. 18.54, dyker upp och förändrar allt. Janne med sitt röda hår, sina röda kläder och framförallt sin cykel. Janne fascinerar alla och är väldigt hemlig om vem hen är och var hen kommer i från. §en dag kommer polisen till grabbgänget. De har Jannes cykel och en del av hans kläder med sig. Vad har hänt? Pojkarna, särskilt Krille, som nog trots allt vet mest om Janne börjar minnas och återberätta en historia. Historien om Janne.

Läsaren eller teaterbesökaren får helt klart inte veta allt. Det som sakta rullas upp ä en sorglig berättelse om ett övergivet, utsatt barn. Är Janne kille eller tjej? Spelar det någon roll? Vad hände egentligen – och vad anade de vuxna? Krilles föräldrar tror Janne är en tjej första gången de möts.

Nåväl, det var kort om handlingen. Till pjäsen hörde ett lärarmaterial och det använder jag mig av nu, jättebra. Direkt när vi kom till skolan igen gjorde vi sk. tankeböcker med 6 olika enskilda tankeuppgifter att göra efter pjäsen och i samma material finns övningar angående bla. ämnet hemligheter. Tankeböckerna fungerade jättebra och vi ska fortsätta med de nästa lektion.

Eleverna var berörda och tyckte det var bra att prata om och arbeta med detta. Det var spännande att säga att jag ju inte visste fullt ut vad de hade fått se/höra – och inte berättade de alla detaljer heller. Bara att skådespelaren hade varit väldigt intensiv och att han hade blivit svettig.

Tror det var en upplevelse för eleverna och jag tycker det bara är så kul att få ansvaret för att följa upp detta med hjälp av det utmärkta lärarmaterialet. En kul dag på jobbet med andra ord.

…. och våga inte påstå att kultur inte vidgar ens värld….

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

