Sparad i Läst och tänkt

Vänta lite nu… hur var det med legitimationen och behörigheten?

Behöver i bland bara få beskriva vilken otrolig soppa av allting det kan vara att arbeta som lärare. Jag har utbildat mig. Jag har legitimerat mig. Jag har läst kursplaner och obegripliga kunskapskrav  – allt i tron att ”Det är så logiskt alla fattar utom du, du har inte en aning….” och sedan diskussioner med kollegor ska räcka. Sedan två saker jag funderar på just nu:

1) Läste i LR-tidningen Skolvärlden i går att en icke legitimerad lärare ska sätta betyg i samråd med en legitimerad lärare. Men – den legitimerade läraren behöver inte vara behörig i ämnet? Jag får inte i hop detta. Ska vi ha (eller till slut uppnå snarare) en likvärdig bedömning är det knappast lämpligt att jag som legitimerad lärare BEHÖRIG i svenska och engelska  i samråd sätter betyg i säg musik med en kollega som inte har legitimation???

Går in på Skolverket och hittar följande:

1. Grunden för att få en lärar- eller förskollärarlegitimation är att du har en lärar- eller förskollärarexamen. 

2. För att vara behörig att undervisa behöver du:

  • en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i årskurs 7-9, eller
  • en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, eller
  • en äldre examen avsedd för arbete i minst en av årskurserna 7-9 i grundskolan, eller
  • en äldre examen avsedd för arbete i gymnasieskolan.

Detta låter rimligt och då hör behörighet och legitimation i hop. Varför då inte betygssättning och behörighet undrar jag? 

2) Något jag anser väldigt intressant är att en matematiklärare har JO-anmält Skolverket för att kunskapskraven inte är skrivna på en svenska som är enkel, vårdad och begriplig och därmed inte förenligt med reglerna för språk i offentlig verksamhet.

Ur skolvärlden:

”Enligt den elfte paragrafen i språklagen ska språk i offentlig verksamhet vara vårdat, enkelt och begripligt. Det är med anledning av det som Mattias Forsgren har anmält Skolverket till Justitieombudsmannen. Han menar att de nya kunskapskraven i flera ämnen är så pass svårtydda och vaga att det omöjligt för den svenska lärarkåren att ha en enhetlig bedömning.

Sitter här och förstår inte hur svårt det kan vara Var går det fel? Är det tillämpningen? Finns det dubbla budskap och i så fall är det meningen att vi inte ska fatta? Varför så krångligt?

För att toppa ironin hittar jag i dag en publikation/häfte där ett vad jag tolkar det privat intrese har skrivit om kunskapskraven på enklare svenska. Jag köpte den dessutom.

Jodå – mycket ska man få höra innan öronen trillar av.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

