Sparad i Uncategorized

Det digitala skollyftet och höstlovet som försvann

Missförstå mig rätt  – att höstlovet försvann är inte negativt enbart, verkligen inte. Vi har haft bra dagar på skolan och bara att äta lunch med kollegorna är en lyx. Jag har bara varit på skolan sedan i augusti och i det höga tempot prioriteras inte just småpratet direkt, det gör jag mer med eleverna.

Jag har skrivit i hop 6 pedagogiska planeringar och städat, bedömt elevarbeten – sedan var det det där jag anmält mig till: det digitala skollyftet.

Nu har jag i minst en timme botanierat bland tips och inspiration. Jag har tittat lite på en föreläsning om Flipped Classroom, gått med i en bokcirkelblogg. Riktigt kul med ett utvidgat kollegium och jag hoppas kunna bidra allteftersom.

Första delen för mig är att starta en blogg, men hur gör jag smartast om jag vill använda EN blogg till de 4 grupper i olika årskurser jag har svenska? Vill flippa uppgifter med och till eleverna, låta de kommentera inläggen. Jag vill också publicera deras texter. En blogg med olika kategorier? Ska fortsätta klura lite.  Genom detta vill jag kunna komma åt förkunskaper och förhoppningsvis lite nyfikenhet  – det lockar mig och verkar inte svårt. 

Just nu är min jobbläsning:

Gregor ovan jord av Suzanne Collins och Den Utvalde av Lois Lowry

Fröken LInda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

