Sparad i Pedagogik, Visible Learning

Förkunskap – fungerar en preview?

Jag ska börja läsa Den utvalde av Lois Lowry med en årskurs 8. Jag gav de i dag en liten uppgift jag hoppas ska fungera som en preview.

Jag kopierade första sidorna i boken. Tyckte de passade, då de väcker en del frågor. Sedan fick de det korta utdraget och några öppna frågor. De kan twittra, skriva ner det för hand, maila eller dela dokument med mig när de skrivit ner sina reflektioner.

Detta ska de förbereda till på torsdag då jag kommer att dela ut boken och ett kort första läsmål.

På tisdag har vi lektion igen och det ska bli spännande att se vad som kommit in och vilka tankar det har väckt. Eleverna behöver förmågan och kompetensen att leva sig in i och att spekulera och skapa egna förutsägelser – här hittar de inte rätt eller fel svar.

Återkommer

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

