Sparad i Detta har hänt, Pedagogik, Visible Learning

Synligt!

Har läst i Hattie (Jodå – den berömda synligt lärande för lärare) och även delvis kollat in lite brittiska pedagogiska tips via tweets och annat och funnit ett sätt jag började med i dag.

Tips är: följ @teacherToolkit på twitter (https://twitter.com/TeacherToolkit) och även att söka via nätet på 5 minute-lessonplan. Har bara börjat botaniserat.

bild.JPG

Guldgruva till nya tankar!

Det är inget revolutionerande eller nytt och  – ja –  tror det är just därför jag gillar det!Jag gjorde två moment:

Det första var att jag hade ca 4 olika saker eleverna självinstruerande skulle göra, första var bara sitt ner osv. De fick ägna sig åt 4 frågor om själva materialet (Good Stuff) vi arbetar i, studietekniksinriktat, var hittar vi vad i böckerna – och den nya pedagogiska planeringen. Välkomnade i dörren.

Satte timer på 8 minuter.

Klassens fokus var jättebra och efter dessa minuter hade jag de helt inne på lektion. Enkelt, effektivt och min stressnivå inte alls lika hög. Detta gav mersmak. Skulle ha fotat tavlan – ska göra det i morgon!

Det andra var 4 enkla rubriker som ska vara med varje pass:

Vad? Hur? Varför? Nästa steg?

I dag var dessa enkla och nästa steg var mer komma vidare i boken-inriktad, detta kan utvecklas till mer begreppsnivå och till att kunskapsmässigt komma en nivå till, jag startade med detta.

Det blev så tydligt att eleverna till och hittade i pedagogiska planeringen och i sin study plan. Det säger ALLT.

Återkommer med foton och rapporter, är så inspirerad!

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

2 reaktioner till “Synligt!

  1. Tackar för tipset om TeacherToolkit. Ska kolla in det!
    Sparar din blogg bland bokmärkena också så jag hittar tillbaka och får läsa hur det går.
    /Håkan

Kommentera

