Sparad i Detta har hänt

Kan systemfel bli MER uppenbara?

Jag vet, nu är jag här igen! Jag anser mig verkligen försöka förstå, det går inte. Inte alls.

Kan fortfarande inte komma på en yrkeskategori med mer komplicerade och otidsenliga arbetsavtal. Varför tar ingen tag i detta? Jag har skrivit motioner osv om detta, så jag har försökt få ett ord i debatten.  Jag vill inte räkna minuter jag vill hinna med mitt jobb.  Om jag nu fattat ekvationen rätt så ska det vara ungefär så här:

En lärare ska ha ett x antal timmar utportionerade på 194 dagar som är A-tid (LRF). Vad nu A-tid kan vara… är det B-tid när jag jobbar annan obetald tid då? Eleverna har ca 178, 179 dagar på ett läsår. Det står ett bestämt antal undervisningstimmar som ska garanteras under hela grundskolan. I skollagen står det  också att den obligatoriska verksamheten får vara upp till 190 dagar och upp till 8 timmar per dag. OK, än så länge kan jag kanske med lite välvilja hänga med med lite hjälp.

Ekvationen måste vara krånglig ens för en professor – ingen verkar lyckas. Hur ser då verkligheten ut?  Fortfarande ynka 178 dagar. Nu har det plötsligt dessutom blivit viktigt att julavslutningsdagen blir undervisningsdag. Jodå, ni läste rätt. Jag upprepar: undervisning på den sista dagen på en termin, men med avbrott för avslutningsceremoni av något slag och betygsutdelning (om det är aktuellt). Samma sak brukar dyka upp på sommaravslutningen också.

Vad är det sån panik över? Det slutar bara med en avancerad form av fritidsgård med sönderarbetade pedagoger som inte ens har hunnit beställa och planera till nästa termin? Då står vi inför nästa present. Eleverna börjar samtidigt med oss lärare. Vem står bakom detta genidrag? Vilkas tid är det vi egentligen värnar om? Vad skulle skada om vi i stället fick en extra dag i augusti? Har antalet skoldagar MINSKAT sen  jag började som lärare 2002?

Rent hypotetiskt skulle den tiden kunna användas effektivare efter sommarlovet till exempel (denna heliga ko jag bara väntar på att få ta till slakt om jag ska svära i kyrkan också)? Kanske skulle eleverna bli erbjudna faktisk undervisning och en verksamhet som syftar till kunskaper.

Skolan är den enda trygga platsen många har och det enda vi syftar till är vad? Att MINSKA tryggheten – dvs antal skoldagar? Skulle vi avlida av att ha EN meningsfull dag ytterligare per termin och få fortsätta känna den speciella känslan som är avslutningsdagen?

Jodå, jag ska tillskriva min kommuns skolansvariga tjänstemän om detta, gör det du också. Till dess längtar jag efter en skola med fungerade och existerande kringpersonal, acceptabel arbetsbörda och en gnutta logik i våra arbetsvillkor. Det här jullovet kommer jag att bjuda kommunen på en tre-fyra arbetsdagar helt oavlönad. Eleverna ska inte lida av mina arbetsvillkor. De ska ha professionell undervisning.

… fast jag berättade väl att det i alla fall är världens bästa jobb – tack vare elever och kollegor. Trots allt annat.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

