Sparad i Fröken Linda funderar

Termin 1- lärare 2.0

Lärare 2.0. Så har det verkligen känts den här höstterminen 2013. Jag började som sagt att arbeta som lärare efter 5 terminers tjänstledighet. Det har varit slitigt och i mångt och mycket har jag upplevt att jag blrjat om helt från början. Vilket var hela idén från min sida. Det enda bagage jag skulle och ville ta med mig var just bara den erfarenhet jag hade från de 9 år jag jobbat tidigare.

Den 20 december var jag ärligt talat inte i bättre skick än min gamla disktrasa. Nöjd? Njae. Stolt? Ja. Ångrar jag mig? Nej.

Terminens lågvatten

  • Social problematik som blir en tung extra ryggsäck varje dag.
  • Lugnet i klassrummet har varierat och kostat enorma kraftresurser.
  • Antalet arbetsuppgifter kontra summan utförda arbetsuppgifter får inte någon lärare i hop – men det är lätt att glömma.
  • Arbetsmiljön fysiskt, men även delvis psykiskt.
  • TID

Terminens högvatten

  • Kollegorna och eleverna.
  • Känslan av att vara/trivas som fisken i vattnet – visserligen ständigt otillräcklig, men i ett nu och i en direkt kontakt med verkligheten. Skolan.
  • Elever som presenterar sina arbeten för sina föräldrar.
  • Insikten i ögonen när en elev förstår och har lyckats.
  • Alla leenden. Alla ögonblick av samförstånd.
  • Känslan när något jag har haft i huvudet når ut och in till någon annan.
  • Tystnaden i klassrummet som i bland är magisk.

Jag har funderat mycket på det här med digitala verktyg. Upplever att det är bra. Upplever elever behöver sååå mycket annat personligt stöd att en dator nästan bara är överflödig. Självständigheten i inlärningen finns inte. Ansvaret kan inte tas – ännu.

Landar i en sorts insikt om att min egen undervisning är så mycket mer. Diskussioner. Möten. Nyckelbegrepp. Samtal. Gemensamma texter. Högläsning. Tror jag kommer att vara väldigt ett steg i taget med allt det övriga. Ärligt talat, köper inte till 100% hypen. Vet vad jag vill ändå.

Icke desto mindre så finns ett stort antal utvecklingsområden som tangerar detta och målen nu lyder ungefär som följer:

  1. Bättre digital bedömning. Endast digital bedömning
  2. Blogg för elever och småexperiment med att flippa via denna blogg.
  3. Digitala och hanterbart konkreta matriser.

Mitt viktigaste mål är och kommer att förbli: LÄSA med mina klasser/elever och undervisa mycket mer och väldigt konkret i läsförståelse.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

