Sparad i Läst och tänkt

Välkommen 2014

Just nu har vi pedagoger julledigt. Arbetstid vi arbetat in via vår ferietjänst.  Jag har jobbat på skolan i två dagar  och det är en vana jag kommer att ha svårt att bryta. Hade mer än gärna träffat kollegor och hunnit planera i ämnena de här två dagarna mycket hellre än att vara ledig med alla måsten som i stället görs utanför arbetstid och utan att delas med andra. Nog om detta. Ni vet min ståndpunkt.

Har detta lov upptäckt Läsfixarna och det tackar jag boken ”Att undervisa i läsförståelse” av Barbro Westholm som jag läser nu samt en kollega som har de yngre åldrarna snabbt nämnde dessa. Ja, jag är fullt medveten om att jag undervisar år 6-9, men jag vill undervisa i lässtrategier och då är dessa 4 en väg in och ett sätt att peka på vad som krävs. Boken jag läser får mig övertygad om att detta är viktigt. Värt att testa och nu sitter de i alla fall uppe i klassrummet.

Denna första delen av terminen är okommunicerad som sagt, men preliminärt är planen att:

År 7 – läsförståelse och sedan myter och kanske dilemmasagor

år 8  – läsning av Divergent av Veronica Roth och med lite tur en liten blogg som skapas kring detta med lite material och tankar. I engelska blir det tema om USA.

år 9 – klassiker Selma Lagerlöf och sedan närmar det sig muntliga nationella prov.

Jakten på att bli en bättre och mer slipad pedagog fortgår  – det är inget litet uppdrag. Det är egentligen en resa.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

