Sparad i Fröken Linda funderar

Reflekterar över ett jullov

I morgon är vardagen tillbaka. Har tillbringar lovet med att vila, men även försökt summera och reflektera. Det är en utmaning och det glider ofta över i att bara reagera. Gillar det jag läser i det utvidgade kollegiet på twitter, där finns kreativitet och roliga tillrop – känner inte alltid att jag agerar och svarar men tar det till mig som uppmuntran och inspiration. Förutom att vila har jag detta lov:

  • Varit inne på skolan och jobbat i 2 dagar.
  • Jobbat hemma minst två hela dagar i tid.
  • Uppdaterat och skapat dokument.
  • Skrivit planeringar (det blev 2 st av 6 st).
  • Ordnat med småsaker i klassrummet – stått på att göra listan sedan 12 augusti.
  • Gjort pärmar jag saknat sen nytt jobb i augusti samt div. administration i övrigt.
  • Läst ”Att undervisa i läsförståelse”. Jobbar nu med att försöka processa det jag läst, svårt på egen hand.
  • Läst ca 90 sidor i böcker jag ska läsa med eleverna.

Detta är mina arbetsuppgifter som ska vara klara om 2 veckor:

  • Fylla i ca 110 individuella matriser till utvecklingssamtal.
  • Förbereda och kalla till minst 8 utvecklingssamtal.
  • Skriva 4 pedagogiska planeringar med elevmatriser för området.
  • Planera undervisning för 6 grupper á 2 lektioner i veckan.
  • Beställa material till och ta ansvar för ett antal nyanlända elever som egentligen behöver helt individuell undervisning i engelska för nybörjare – under mina helklasslektioner. Ensam.
  • Minst 2 elevmöten (ej utv. samtal).
  • Följa upp de lektioner jag planerat – formativ bedömning.
  • Förbereda och med kollegor planera utförandet av nationella prov i år 6 framförallt, men även i år 9.
  • Få till tid att planera med ämneskollegor så att mina pedagogiska planeringar inte skapas i onödan.

Nu är det dags att köra i gång vårterminen och det ska bli roligt att träffa eleverna igen. Det kommer att bli en bra termin med rolig undervisning och jag vill fortsätta utvecklas i klassrummet. Jobbar ärligt talat hårt med att prioritera och genomföra ett hyfsat omöjligt uppdrag. 45 timmar i veckan blir det  inte.

Jag har världens bästa och viktigaste yrke. Det är roligt, utvecklande och kreativt. Det är bara väldigt  mycket inlagt i ett uppdrag.

Mest nyfiken på just nu: hur eleverna mottar Divergent. Can´t wait!

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

