Sparad i Fröken Linda funderar, Läsning

Utvecklingen fortsätter – läsningen också!

Rapport från fältet! Nu börjar mina planeringar bli mer utmejslade.

År 6 ska det bli sagor och ordklasser och såklart vecka 6 är det dags för nationella proven. Klassen hade med sig sagor i veckan:

Sagor

 

 

 

 

År 7 ska arbeta med myter som sagt och vi ska dramatisera myter. Tanken är också ett läsförståelsefokus. Vi ska ta in faktabokstexter om den grekiska mytologin som vi ska lära oss av och även HUR vi läser bäst för att lära. I morgon blir det dilemmasaga, tankeläxa är given angående vad ett dilemma kan vara.

dilemma

 

 

 

 

år 8 och 9 läser böcker; Divergent och Herr Arnes Penningar. Jag kommer ivrigt invänta responsen i diskussioner och läsloggar.

Har börjat skriva i en ämnesblogg: Ämnesbloggen svenska. Den ska vara mer skolrelaterad ut mot eleverna. Mål är att flippa och att ge direkta rapporter från undervisningen.

Läsningen är viktig och debatten om dess berättigande i bruset av allt annat är viktig. Läsning tillsammans med skrivande är huvudredskap för allt vi  ska lära oss. Det är detta som ger kopplingar mellan kunskap du redan har och ny du ska sortera in och lägga till. I svenska är ett kunskapskrav att kunna göra kopplingar mellan ditt liv, samhället och annat du har läst – allt i ett led att förstå den nya texten. I en kontext. Utan kontext sämre förståelse.

Det blir en del läsning med eleverna nu.

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s