Sparad i Detta har hänt, Fröken Linda funderar

Att fortbilda sig – det är nödvändigt.

Har turen att arbeta i en kommun där vi lärare blir erbjudna en hel del rolig och nyttig fortbildning. På min skola nu pågår ett inspirationsarbete med Visible learning och John Hatties bok. Samtidigt går alla mattelärare nu ”mattelyftet”, vilket de vittnat om är en väldigt bra kurs. Själv nappade jag direkt på erbjudandet att få läsa en kurs i svenska som andraspråk. Mitt första och viktigaste mål när jag återgick till läraryrket var just: glöm inte stimulansen och kontakterna som fortbildning ger. 

Vi hade första kurstillfället förra veckan. Vi fick kurslitteratur som var inköpt till oss och till Sollentunas kommunhus kom två föreläsare. Det var en inledande gång, så en hel del handlade om  övergripande termer och lite repetition av det vi antogs vara inlästa på till denna gång. Det handlade om grundläggande fakta och tankar kring flerspråkighet – väldigt intressant. Själva begreppet är väldigt komplext och i en av böckerna ”Den flerspråkiga människan” skriver författarna om tal- och skriftspråk som en sorts flerspråkighet. Detta kommer att vidga vyerna helt klart.

Förutom den inläsning av litteratur som förväntas till nästa gång, den 19 februari, så fick vi en uppgift.  Vi ska intervjua en flerspråkig elev och skriva ner reflektioner och hänvisa till litteraturen hittills. Nu återstår att slutligen välja en av mina två kandidater att intervjua. En elev i min egen klass eller en yngre elev i år 6. Ska också ta en titt på den europeiska språkportfolion som finns via Skolverkets hemsida. I den ingår ett språkpass som jag blivit intresserad av att använda. 

Javisst  – detta tar tid och kraft. Jag väljer själv att göra detta för att det är så roligt att få lära sig nya saker.

Fröken Linda

Visar bild.JPG

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

En reaktion till “Att fortbilda sig – det är nödvändigt.

Kommentera

