Sparad i Detta har hänt, Fröken Linda funderar

Rapport från nationella prov

År 6 har jobbat stenhårt den här veckan med de nationella proven i svenska. Nästa vecka är det så dags för den muntliga delen.

Jag är i grunden positiv till de nationella proven. Som instrument för mig som pedagog är de väldigt bra. Tror också att eleverna upplever att det blir en viktig avstämning. Jag ser dock en fortsatt utvecklingspotential i det rent praktiska utförandet.

Instruktionsmaterialet för lärare behöver bli tydligare och mer översiktligt. Tror också att betydligt högre förtroende för anpassningen skulle kunna vara på sin plats. Själva innehållet i proven är bra, texterna framförallt. Sedan klurar jag varje år på vissa av de läsförståelsefrågor som ska besvaras – kanske är det min undervisning som inte lett fram dit, men när JAG inte riktigt alltid klurar ut ett omedelbart svar, vare sig på egen hand eller med bedömningsmaterialet tror jag i bland det är lite snett. Uppsatserna ska skrivas för hand. I all annan undervisning sjungs IKT fram som någon sorts frälsare, men inte i NP? Mina elever blandar men  alla längre texter skriver vi i regel på dator. Hur skapar vi logik i detta tänker jag? Det blir dubbla budskap här.

I år för första gången har jag också med sorg i lärarhjärtat elever som inte hanterar situationen med krav och prov i sig. Det har kunskapsnivåförklaringar, men även rent kognitiva med brister i självständighet. Hur ser det ut för framtiden? Hur fungerar genomförandet med de elever som språkligt eller avseende kravsituationer i sig inte hanterar detta? De kommer nog inte minska i antal. Detta må inte vara någon nyhet för många men för mig har det varit en oroande insikt i vad vi i skolan egentligen dels ger för stöd och dels ställer för krav på eleverna. Tillägger omedelbart att stödet i denna situation var helt tillgodosett.

Vad blir så fel? När och hur ska vi fånga upp eleverna? Jag tror inte IKT och ny annorlunda pedagogik kommer att radera det fundamentala faktum att kunskap, lärande och läsning ställer HÖGA krav på arbetsinsats, uthållighet och drivkraft. Kunskap ÄR inte alltid lustfyllt – det är upptäckten av att du äntligen kan som är det lustfyllda.

I en framtid, tänker snarast möjligt, tycker jag att samtliga nationella prov ska digitaliseras och även sändas i väg elektroniskt för bedömning. Mitt jobb blir att analysera den kunskapsprofil jag får tillbaka som rör mina elever och elevgrupper.

Fritt tänkt alltså,

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

