Sparad i Fröken Linda funderar

Skolan – systemfelet

Jag är fortfarande efter över ett decennium i skolans värld förundrad över hur stort systemfel skolan lider av och att ingen gör något åt det. Vet inte vem som ställs till svars. Teorier förs fram om att allt är kommunaliseringens fel, rektorernas fel, politikernas fel men främst är vi lärare ansvariga – eleverna lär sig ju ingenting nuförtiden (det har varit nuförtiden i 20 år drygt nu..)

Några saker är särskilt allvarliga tycker jag.

Tjänsteformen och lärares arbetstid = ferietjänst. Skolan och dess lokaler står outnyttjade i snitt 12-14 veckor på ett år (gissar att hyran betalas oavsett…). Vad ska vi med ferietjänsten till? 1994 om inte förr skapades arbetslag och utökades administrationen explosionsartat och det är bara fortsatt. Ändå  hinner vi inte träffa kollegor eller utföra vårt administrativa uppdrag (cirka 50% av tjänsten). Ge oss en arbetstid som inte är baserad på att eleverna ska hjälpa till att så och skörda på fälten. Sverige är sedan länge industrialiserat  – utom i skolans värld där klockan stannade 1842.

Kärnuppdraget – utöver undervisningen

  • betygssätta
  • genomföra och bedöma nationella prov
  • pedagogiska planeringar
  • ägna tid att tolka snåriga styrdokument
  • träffa kollegor för samarbete
  • bedöma eleverna formativt
  • fortbilda sig
  • pedagogisk utveckling

Skolverket tar fram våra styrdokument, t.ex kursplanerna. Sedan ska ALLA lärare på ALLA skolor ägna sig åt att tolka dessa, konkretisera dessa – utan att förändra språk och innehåll i stoffet formellt sätt. Hur många gånger kan ett hjul uppfinnas?

Efter att ha gjort detta har vi sedan (som svensklärare alltså)  att välja mellan all litteratur som finns därute, cirka 50 olika typer av läromedel som säger sig vara det bästa  – uppdaterat till LGR 11 också minsann! Efter att ha fått denna överblick – hur får vi pengar att köpa in det till skolan? Hur får vi möjlighet att ha material att individanpassa genom ett brett urval av ovan nämnda?

Det saknas så uppenbart ett stöd till oss i verksamheten.  Hur vore det om det fanns:

  • Matriser på kunskapskraven
  • Matriser på centralt innehåll
  • Bra kopieringsunderlag som även kan passa att ge elever och föräldrar (finns en del – men inte tillräckligt) som handlar om styrdokumenten.
  • En handledning i varje ämne som konkretiserar det centrala innehållet (26 punkter enbart i svenska) OCH som vågar sig på (nu svär jag i kyrkan) att ta ställning till exempelvis rekommendationer på litteratur och innehåll lämpligt för nivån/årskursen.
  • Tydliga riktlinjer till eleverna om vad som förutsätts av ansvarstagande och uppträdande.
  • Cirkulationsbibliotek i varje kommun med en basuppsättning av en kanonutvald litteratur, kontinuerligt aktualiserad av svensklärare och skolbibliotikarier

Vad vill vi med skolan och vilket stöd behövs? Varför tas den för given? Just nu finns det inte ett fungerande system som stöttar skolan. Rektorer och lärare gör ett fantastiskt jobb många gånger under förutsättningar som liknar ett skämt – det är synd. Tänk att trots detta är skolan en unik, dynamisk och härlig plats att verka i. Varför får vi inte stödet och förtroendet att göra den ännu bättre? Jag älskar skolan, men arbetsmiljön och ansvarstagandet för hela systemet har kollapsat  – i det närmaste totalt.

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s