Sparad i Fröken Linda funderar, Läst och tänkt

Läsning – fortbildning

Jag har läst tre lättlästa och tillgängliga böcker som jag vill tipsa om.

Flipped Classroom – det omvända arbetssättet av Daniel Barker

Jag är väldigt nyfiken på och ska inleda bitar av att ha ett flippat klassrum nästa läsår. Den här har legat hemma lite i vår och väntat. Det är en lättläst och bra översikt vad det hela innebär med att flippa klassrummet och ger också en bra överblick av de invändningar som kan finnas och de besvaras på ett bra, pragmatiskt sätt. Låt oss inse att inte heller detta är den ultimata pedagogiska lösningen, men den har också sina definitiva fördelar. Han betonar att det fortfarande är lektionerna som gör skillnad för den djupare inlärningen, tillstår också att han inte når alla med denna pedagogik – heller.

Vad tar jag med mig? Problematiseringen tyckte jag var bra och enkelt framlagd, att han inte bara säljer ett koncept utan också vänder och vrider lite på det. Det andra att det är varje pedagog som behöver hitta sitt eget sätt att flippa just sitt eget klassrum. Jag ser inte bara inspelade filmer för min del, jag har svenska och engelska och boken beskriver matte. Alltså: nu har jag bakgrunden och ideérna, nu är jag peppad att hitta mitt eget sätt. Har mina uppgiftsbloggar som jag redan etablerat sedan förut och är peppad att testa vidare.

Språk i alla ämnen av Hanna Stehagen

Det här var lättläst och väldigt överskådligt. Det inspirerar och förklarar. Dock rekommenderar jag boken just som det står i undertiteln, som en handbok. Vill du fördjupa dig skulle jag tipsa dig att läsa ett urval av böcker det refereras till i boken. Språk i alla ämnen är en viktig bok för jag tänker att andra lärare än språklärare ska läsa den. Jag sticker ut hakan lite och påstår att för en lärare i svenska eller svenska som andraspråk ska detta vara repetition, detta ska vi redan vara insatta i.

Vad tar jag med mig? Har markerat en massa tips och sammanfattningar som är bra att snabbt kunna titta tillbaka på. Hanna ger en bra överblick av digitala verktyg du kan använda. Skrivmallarna inspirerade mig och de vill jag använda i min undervisning.

Forskning för klassrummet utgiven av  Skolverket

Skolverkets skrifter kan vara riktigt bra – det är den här. Fast, jag kommer inte i från känslan av pekfingrar i luften. En förmanande röst. Särskilt som jag läser en hel del om aktuella pedagogiska frågor och alltså inte möter helt nya rön. Nej, jag har inte genomfört eller gjort detta med Learning Study/Lesson Study, eller haft många chanser till kollegialt lärande. Vilket kanske ökar känslan av ett gnagande samvete, känslan av otillräcklighet. En revolutionär gnista kan börja spraka till ”jag vet, skriv det inte i pannan på mig, jag vill, men har ingen att utföra detta med praktiskt just nu, förlåt..”. Fast, detta är MIN känsla, ingen skugga över Skolverket. Avsnittet om inkluderande arbetssätt får mig också att tänka på all energi jag lägger ner och alla som inte hinns med. Vet om vad forskningen säger, men praktiken är inte detsamma. Det ser så snyggt ut på papper. Men – ambitionen går att uppnå om alla strävar ditåt med rätt satsade resurser och organisation. Det är inte verkligheten i dag.

Vad tar jag med mig? Tycker det här är en bra översikt med en grundlig och bra översikt av alla de frågor och begrepp som i alla fall ständigt poppar upp i min lärarvardag. Nyutexaminerade lärare har troligen stor nytta av detta.

Tillåt mig sedan en lite dryg avslutning: Hur länge är det detta vi nu ska arbeta med och för? När vänder trenden mot något nytt? Tar mig lite i pannan. Lite skepsis kan nog vara hälsosamt också, eller?

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

