Sparad i Lästips

Alla i mål

Har läst Aalla-i-mal-skolutveckling-pa-evidensbaserad-grundlla i mål av Per Kornhall, allmänbildande, tydlig och lättillgänglig i alla fall för oss som jobbar i skolan. Boken är en översikt och även ett inlägg i debatten om skolutveckling på evidensbaserad grund. Kornhall går i genom vad han tycker är viktigt med skolutveckling och sedan ger han exempel, Nossebroskolans utveckling i SKL:s rankning öppna jämförelser och Ontario skoldistrikt. Två aktuella framgångssagor.

Jag läste inte boken kritiskt, för jag vet att jag håller med om mycket han skriver och känner igen mycket av forskning och metoder han tar upp. Han är inte förtjust i skolvalet och kommunaliseringen. Det visste jag sedan innan. Jag själv vänder och vrider lite på det där då och då, utan att landa i annat än att  – troligen finns det ett bättre sätt. Den ena handen måste ha kontroll på vad den andra gör, tror inte detta är fallet i dag. Ska skolan verkligen vara baserad på de olika betalningsmodeller som finns i dag? Det verkar ha slagit snett. Är lösningen förstatligande? Vet inte, men något behöver justeras i hela tänket. Ekonomin måste vara strikt under kontroll på varje skola och jag vet att skolutveckling kostar.

Saknar kanske tankar om det jag ser som bekymmersamt, nämligen ferietjänsten och det hinder denna sätter upp. Jag är av den åsikten, men en organisation med rätt fokus och där alla drar åt samma håll kanske får mig att ändra åsikt. Rektorernas uppdrag i nuläget beskrivs som ett kamikazeuppdrag och det är exakt min åsikt och jag har använt exakt de orden. De blir dragna i för många riktningar utan att ha rätt understöd.

Vad tar jag med mig? Att politiker kan behöva större insikt i skolans regelverk, skollag och läroplan, i sådan grad att besluten blev mer insatta i vissa fall. Det var en intressant tanke att ge politiker utbildning i detta. Jag gillar också genomgången om vad olika delar av organisationen kan göra, huvudman, rektor, lärare. I dag handlar det mycket om kärnan i uppdraget, eleverna i klassrummet. Det är det enda som ger resultat. Allt annat strävar ditåt. Skulle kunna skriva mer om detta,  har starka åsikter om helheten i en skolas organisation.  Det behövs ett stort arbete som är en blandning av mer understöd i form av administrativ personal och att kommun och rektor måste värna lärares tid på ett smartare sätt.

Undervisa på evidens- och erfarenhetsbaserad grund är ett stort ansvar. Lärare ska kunna motivera sin pedagogiska val i forskning och beprövad erfarenhet. Det är inga små krav och det är därför vi måste vara en legitimerad yrkesgrupp med höga krav på lärarutbildningen och på vår egen profession.

Kollegialt lärande och tid för pedagogiken och undervisningen, så beskrivs vägen framåt. Det ställer krav på alla led att sträva ditåt, ha det som enda fokus. Ett annat ord jag vill ha med är långsiktighet. Inga fler modeflugor utan hårt, fokuserat arbete på att få alla i mål.

Skola ÄR intressant, så läs detta och bli mer insatt.

Fröken Linda

 

 

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

