Sparad i Lästips, Pedagogik

Att följa lärande – formativ bedömning i praktiken

att-folja-larande-formativ-bedomning-i-praktikenHar läst att följa lärande av Dylan Williams. Den hadlar om formativ bedömning  – skulle gissa att en hel del skolfolk har läst denna. Formativ bedömning är väldigt mycket på tapeten och jag gillar tankarna med det – sedan kan jag här tillägga att jag efterlyser jag i bland den summativa delen också, vilket jag gärna vill läsa något om också.

En sak vet jag: vi måste få våra elever att bli mycket mer aktiva i sitt lärande. Det betyder att vi behöver vara tydliga med vad vi ska lära ut och sedan ta reda på vad eleverna egentligen lär sig. Se eleverna själva som en lärresurs. Boken tar upp forskning på området och då kan jag känna mig frusterad och hjälplös – inget verkar ju fungera – först. Sedan kommer jag till de mer handfasta tipsen och då blir det riktigt intressant. I slutet av bokeb finns en lista med tips på vad du kan göra i form av formativ bedömning.

Jag har i min undervisningenredannosatpå

  • Two stars and a wish,
  • loggböcker har jag alltid med eleverna och de frågor som finns i boken kommer jag verkligen att använda.
  • Glasspinnetipset – elevernas namn på glasspinnar och även olikfärgade muggar – både dessa kräver mer av förändring, men jag är väldigt peppad att prova. Har för övrigt provat glasspinnarna och visst, eleverna blev lite överraskade och lite mer uppmärksamma  – detta var då i en grupp där alla har språk nog att kunna besvara slumpvisa frågor överhuvudtaget.

Detta var några av de tips som togs upp och det kommer att bli de jag återkommer till och bläddrar i boken igen för att sedan prova.

I övrigt kan du via youtube titta på Dylan Williams  The classroom experiment, där hittade jag glasspinnarna och även olikfärgade muggar och även att lämna tillbaka kunskapsprov med enbart kommentarer. Sevärt

Det är viktigt att utöka sina metoder och verktygslådan som lärare behöver ha – det här är en väldigt bra början. Överhuvudtaget anser jag att det på engelska finns betydligt mer litteratur med tex 100 lektionstips, med de där små guldkornen som faktiskt kan göra skillnad. Detta behöver vi dela emellan oss också. Hoppas jag hittar några kollegor att prova detta med. Det blir roligare att kunna reflektera tillsammans om det.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

