Sparad i Fröken Linda funderar

Tankar inför skolstart – en annorlunda skolstart

Inleder med gnäll? Ja. Lite. Fast ha tålamod, för lite konstruktiva tankar kommer – enligt mig i alla fall. Jag älskar mitt jobb och skolstart är så nära en dröm man kommer i min värld, älskar det! Det finns dock en hel  massa grus i vad som skulle kunna vara ett så härligt stimulerande maskineri.

Först lite bakgrund. Var inne på skolan i dag. Extremt varmt, stängda fönster och dörrar, målariarbeten i korridorerna. Skolan har stått stängd hela sommaren. Efter ett par timmar höll jag på att svimma och lämnade värmen med arbete ogjort, inget jätteviktigt – bara ännu en sak på listan till de där 5-6 första dagarna.

Det är samma sak varenda skolstart. Damm, instängd luft, lukten av nytorkad målarfärg, stökigt i korridorer och i rum, efterlämnat den dag vi inte fick jobba mer i juni. Sedan väntar en underbar ferie –  exakt antal veckor har vi själva inget att säga till om – vi har ferietjänst och ska inte arbeta.

Min skolstart som lärare ser ut lite mer såhär:

  • Förråden är urdammade med allt på sin plats
  • Allt det som behöver möbleras i ordning efter antal elever är klart.
  • I inkorgen sedan i juni ligger programmet för de första dagarna innan uppropet.
  • Nytt förbrukningsmaterial har kommit, packats upp och står redo.
  • Jag har ett eget ämnesklassrum – tydligt uppmärkt och med tillhörande institution  – med lite personlighet. Där står kartongerna med de ämnesrelaterade beställningar ämneskollegorna och jag hann göra i juni och väntar.
  • Det står lite färska blommor i arbetsrummet och det känns vädrat och inflyttat.
  • På mitt bord ligger de preliminära terminsplaneringarna vi förberedde innan sommaren.
  • Schemat (preliminärt) ligger bredvid.
  • Lokalerna behöver inte vara nya och flashiga, men en väl fungerande ventilation finns på plats.

Utopi? Faktum är att de allra flesta övriga yrkesgrupper med stort administrativt ansvar kommer tillbaka ungefär till detta. Det har funnits tid att jobba i lugnare takt och att förbereda allt. Höstens aktiviteter, de stora, är allt som oftast redan inbokade. Du vet vad som komma skall och kan helt fokusera på det. Det är nog så intensivt i de flesta fall.

I stället dras vi lärare under 5-6 arbetsdagar i tusen olika riktningar med ständiga justeringar, ändringar och annat. Ämnena skall planeras parallellt med två veckors uppstart med klasserna, utvecklingssamtal, inköp, städning, klassrumsmöblering (om vi har turen att slippa byta arbetsrum det vill säga). Det här är en närvarande och påtaglig del av vår arbetsmiljö. Det är inte särskilt produktivt. Pedagogiskt sett definitivt inte.

Sedan undrar alla varför lärare inte diskuterar pedagogik eller har tid för det där viktiga kollegiala samtalet och lärandet. Ni ska veta att TROTS dessa förutsättningar sitter vi där plikttroget timme efter timme i möten, samtidigt som…. listan på praktiska och administrativa göromål bara växer.

Det här går att lösa, men antingen kräver det att vi lärare faktiskt har allt detta i våra arbetsuppgifter och därmed kortare ferie, eller så har rektorer och administrativ personal möjlighet att ha hjälp för göra insatser under sommaren innan lärarnas ferie är slut.

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s