Publicerad i Uncategorized

Back in Business

Gick till jobbet i måndags och såg verkligen fram emot att börja jobba igen. Det har varit en riktigt bra vecka. Det enda som egentligen har stressat mig en aning är allt kaos i lokalerna med ommålning och allt damm samt varm inomhusmiljö. Det får jag överse med. Skolstart för lärare är alltid en oändlig räcka med möten och saker som praktiskt ska falla på plats. JAg har filosoferat om detta i föregående inlägg om en annorlunda skolstart. 

Vi har kommit i gång med  skolårets arbete, stor skillnad mot förra läsåret. Vi kommer att lägga en hel del energi i arbetslaget på våra fokusveckor. Det är veckor då vi har ett tema och arbetar ämnesövergripande. Vetenskapsteori, Förändring, Hållbar utveckling och Mänskligheten är de fyra olika fokusområdena vi ska ha under läsåret. Inget är färdigplanerat men det ska bli roligt. Själv ser jag fram emot att jobba med ”Tala som Ted” i årskurs 7 på temat ”Varför skola?”. Mer om detta detta.

Det andra jag mer personligt har lagt massor av tid på är att få till terminsplaneringar och i samband med detta blivit duktigare på det centrala innehållet. Efter mitt första läsår med LGR11 fanns en del att läsa in och ordna upp. Nu är snart grundmallen för hela läsåret klart. Det är min käpphäst och det kommer att kosta massor av arbetstid att få till det som jag vill ha det – men jag ger mig inte.  

Nedtecknat som tankar efter en uppstart med kollegorna. 

Fröken Linda

 

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Lämna en kommentar