Sparad i Fröken Linda funderar, Läsning

Med fokus på läsning

Det har varit en mycket intensiv vecka.

Ett av mina mål den här terminen har fokuserat kring läsförståelse och läsning – alla knep är tillåtna i kampen för läsning tänker jag.

Läsfixarna är fem figurer som visar vägen till att bli en expertläsare. De finns bland annat i materialet en läsande klass Det handlar om strategier du använder när du läser och det här är bara så intressant.

Den här veckan har jag läst en modelltext högt, agerat modell och introducerat läsfixarna i år 7 och 8. I dag fortsatte vi i år 8 med att arbeta med läsfixaren ”spågumman”. Jag kopierade första sidan i en bok. Detta passar så bra eftersom boken inleds med ett brev, brev 114. Boken heter Dansar Elias? nej!

Uppgiften blev att arbeta med att efter att vi läst brevet förutspå vad som kommer att hända och vem det kan vara som skriver brevet. Det blev väldigt bra diskussioner och de blev nyfikna. Det är precis den här typen av arbete som behövs för att läsförståelsen ska utvecklas.

Kommer att fortsätta med den här modellen. Jag kommer att med två kollegor arbeta i en grupp med kollegialt lärande och jag vet att min kollega arbetar med en läsande klass materialet och då har vi alla möjligheter att utveckla arbetet tillsammans. Det känns viktigt på riktigt.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

