Sparad i Uncategorized

Läsningen fortsätter åk 7 & 8

Nu har läsprojekten både i åk 7 och 8 kommit i gång. Det ser dock olika ut mellan grupperna. Jag, som är perfektionist (och för att säga det själv hyfsad på läsundervisning och att dela läsning med eleverna) behöver således göra lite av en kvasireflekterande analys av det hela

Åk 7 är en heterogen grupp och SvA-läraren och jag har som ambition att samarbeta. Vi har inlett läsningen av I taket lyser stjärnorna. Jag bestämde titeln, diskuterade den med SvA-kollegan och vi var överens. Nu har vi delat ut boken, introducerat läsfixarna, Inledningen av boken gjorde vi gemensamt (jag hade dock haft planeringsansvaret helt själv) och de fick förutspå handling baserat på omslag, titel och den typen av ledtrådar. Eleverna skrev och pratade kort om vad de tänkte. Kände väl inte den välbekanta nyfikna laddningen i rummet för att vara ärlig, men det kan bero på mycket. Nästa lektion blev bara en kort läastund pga av förkortade dagar för utvecklingssamtal. Fyra elever har nu bytt bok, men de har inte samma bok, en elev har inte öppnat den än. Det känna sådär inför fortsättningen och nu i nästa vecka behöver vi i samtal och aktiviteter fånga in läsningen och det brukar fungera, Frågan här är: Kunde vi två pedagoger varit mer genomtänkta? SvA-pedagogen har undervisat SvA-eleverna förra läsåret och känner de väl – skulle detta kunnat ha gjorts annorlunda? Jag slutade i alla fall veckan med att tvivla på om jag är en bra pedagog och lägger troligen för mycket ansvar på mig själv för att dubbel kompetens i denna lilla grupp inte ger mer. Hoppas verkligen att vi trimmar in samarbetet för eleverna behöver en riktigt bra och strukturerad undervisning. Gjorde jag fel som ville, och gick in och strukturerade undervisningen? Fick i alla fall inga signaler om detta. Ändå sitter jag här och tänker – hur blir jag bättre på detta med denna grupp?

I åk 8, dansar Elias? Nej!, har det sett helt annorlunda ut. Jag har introducerat läsfixarna och vi inledde med att använda läsfixaren Spågumman  – jag kopierade upp den allra första sidan som är ett kort brev, Utifrån det fick eleverna förutspå vad brevet kunde handla om, vem som skrivit det och till vem. Sedan har de börjat läsa boken och vi har använt läsfixaren Cowboyen för att fånga in personerna vi har mött i texten. Sedan fick de fundera över breven igen och om de hade ändrat åsikt. Det blev en jättebra lektion och det var tydligt att nyfikenheten hade väckts. Varför blev det denna skillnad mellan grupperna? Är det min undervisning? Att klassen i åk 8 är mycket mer homogen? Mer läsvan?

Två böcker, två grupper och helt olika utfall. Spännande att fundera över. Jag kommer inte att minska mina krav och förväntningar och jag vet att mitt sätt att lägga tid på struktur och planering av undervisningen ger resultat. Erfarenheten säger mig att jag KAN bedriva en riktigt bra läsundervisning, Men – det är viktigt att få ut maximalt av resurser vi har – att hinna tätt samplanera vet vi alla är en utopi, men det är trots detta något jag måste få att fungera avseende år 7. Frågan är bara hur.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

